Δευτέρα, 29 Απριλίου 2013 10:10

Luxman M-200

ΤΟΣΟ ΑΓΑΠΗΜΕΝΟ ΚΑΙ ΤΑΙΡΙΑΣΤΟ ΖΕΥΓΑΡΙ ΔΕ ΣΥΝΑΝΤΑΣ ΚΑΘΕ ΜΕΡΑ. ΤΙ ΚΙ ΑΝ Ο ΚΑΘΕΝΑΣ ΑΝΑΛΑΜΒΑΝΕΙ ΤΟ ΔΙΚΟ ΤΟΥ ΦΟΡΤΙΟ; 

Δε δώσαμε σημασία όταν έφθασαν για δοκιμή στο περιοδικό οι νέοι M-200 της Luxman. Είναι τόσο νέοι, που, αν τους googlάρεις, μόνο κάτι σελίδες στα ιαπωνικά θα εντοπίσεις. Αρχικά πιστέψαμε ότι έγινε κάποιο λάθος από τον αντιπρόσωπο.

Δε φθάνουν και κάθε μέρα δύο ίδιοι ολοκληρωμένοι ενισχυτές για τεστ. Για τελικούς ενισχυτές, συχνό το φαινόμενο, υπάρχει και η κατηγορία μονομπλόκ εκεί, όπου κάθε συσκευή οδηγεί το δικό της ηχείο/κανάλι. Συγχωρήστε με, αλλά για «μονομπλόκ» ολοκληρωμένους ενισχυτές πρώτη φορά ακούω. 

Τα δύο κιβώτια, λοιπόν, που έφθασαν στον ΗΧΟ περιείχαν την ίδια ακριβώς συσκευή, βάρους 7 κιλών, που εμφανισιακά είναι «όμοια» με το μετατροπέα DΑ-200 που δοκιμάσαμε στο τεύχος 465. Σε διαστάσεις όσο του χαρτιού Β4, δεν είναι ούτε όσο τα γνωστά κτηνάκια της Βόρειας Αμερικής αλλά ούτε όσο οι στάνταρντ ολοκληρωμένοι ενισχυτές.

Οι M-200 έχουν πλάτος μόλις 364 χιλιοστά. Μπορούν άνετα να χωθούν σε ρακ, να τοποθετηθούν στο πάτωμα ή απλώς σε κάποιο ράφι. Είναι τόσο διαχειρίσιμοι, που δε θα σας δυσκολέψουν ποτέ.

Το ατού των Μ-200 είναι η BTL (μόνο) δυνατότητά τους, και για αυτόν το λόγο ο αντιπρόσωπος μας έστειλε δύο. Μας προκάλεσε, δηλαδή, να τους λειτουργήσουμε ως ολοκληρωμένους μονομπλόκ, έναν για το δεξί και έναν για το αριστερό κανάλι. Άλλο που δε θέλαμε, πόσω μάλλον όταν προέρχονται από έναν κατασκευαστή που γνωρίζει το θέμα της ενίσχυσης από τα παλιά χρόνια. 

Μπορεί η Luxman να ανήκει στον ίδιο όμιλο με την Quad, αλλά διατηρεί τη δική της φιλοσοφία. Όπως κάθε μέλος του γκρουπ ΙΑG, έτσι και η Luxman δεν απώλεσε την ιαπωνική της ταυτότητα ούτε και η Quad την... british καταγωγή της.

Αυτό δείχνει ότι η ταϊβανεζική-κινεζική IAG κάνει σοβαρή δουλειά. Κάθε φορά που μελετώ ένα προϊόν της Luxman, αυτό με γυρίζει πίσω, στα πρώτα χρόνια ως reviewer, τότε που κυριαρχούσαν στην αγορά οι ιαπωνικές συσκευές. Εντοπίζω την ίδια τεχνοτροπία κατασκευής, τα ίδια ονόματα των εργοστασίων στα υλικά, ακόμα και τις ίδιες μυρωδιές στις κολλήσεις. Οι Μ-200 με ταξίδεψαν στα παλιά με μια χρονομηχανή που κάνει συχνά αυτό το δρομολόγιο. 

 

ΓΕΦΥΡΩΣΗ 

Παλαιοτέρα, σχεδόν όλοι οι ενισχυτές είχαν δυνατότητα γεφύρωσης. Τελευταία, το είδος τείνει να εκλείψει, αφού οι κατασκευαστές δεν «αφήνουν πόρτες» ανοιχτές για τέτοιου είδους παρεμβάσεις. Όμως, ο M-200 της Luxman, εν έτει 2012, είναι μια φωτεινή εξαίρεση.

Ένας μεταγωγέας στην πίσω όψη της συσκευής αναγράφει: «Stereo/BTL». Το πρώτο σημαίνει 2κάναλη λειτουργία και το δεύτερο μονοφωνική. To ΒTL προέρχεται από τα αρχικά «Βridge-Τied Load», που χρησιμοποιείται κατά κόρον στον επαγγελματικό ήχο, και είναι η γνωστή γεφύρωση.

Τότε ο ενισχυτής μετατρέπεται σε μονοφωνικό. Τα 2 κανάλια τροφοδοτούνται ακριβώς με το ίδιο μονοφωνικό σήμα, έχοντας ανεστραμμένη την πολικότητα του ενός καναλιού. Το ηχείο που συνδέεται στην έξοδο γεφυρώνει τον ενισχυτή, αυτό τροφοδοτείται από το «+» του ενός καναλιού και από το «+» του άλλου. Οι «-» ακροδέκτες του ενισχυτή παραμένουν στον αέρα - μη συνδέσετε τίποτα εκεί.

Δε θα πρέπει να τολμήσετε το BTL, αν ο κατασκευαστής δεν αναφέρει στο εγχειρίδιο χρήσης του ενισχυτή σας το σχετικό «περί γεφύρωσης». Ο M-200 είναι έτοιμος για αυτήν την αποστολή, άλλοι ενισχυτές ίσως όχι. Ένας γεφυρωμένος ενισχυτής είναι ικανός να οδηγήσει ηχεία διπλάσιας εμπέδησης από την ελάχιστη εμπέδηση της κανονικής (στέρεο) λειτουργίας. 

Για παράδειγμα, αν ένας ενισχυτής μπορεί να οδηγήσει ηχεία 4Ω, σε κανονική λειτουργία το όριο αυτό γίνεται 8Ω όταν είναι γεφυρωμένος. Στον Μ-200 σε κανονική λειτουργία, ο κατασκευαστής προτείνει 4-16Ω και σε BTL 8-16Ω. Επομένως, μακριά από ηχεία 4Ω στη γεφύρωση.

Στην BTL λειτουργία δε θα πρέπει να βγούμε εκτός από τις προδιαγραφές του κατασκευαστή, γιατί με χαμηλότερο φορτίο ο ενισχυτής θα θέλει να ανεβάσει ισχύ, κάτι που θα πρέπει να υποστηριχθεί τόσο από τα τρανζίστορ εξόδου όσο και από το τροφοδοτικό του. Με τον Luxman M-200 δε χρειάζεται να προσέχετε τίποτε, έχει τόσο ισχυρό σύστημα προστασίας, που, αν παραβείτε τους «νόμους», απλώς θα τεθεί εκτός λειτουργίας μόνος του. 

Εδώ η γεφύρωση δεν είναι άσκηση για ηλεκτρονικούς και θαρραλέους, αλλά μια απρόσκοπτη ευκολία ουσίας. Χρησιμοποιούμε γεφύρωση μόνο όσο πρέπει για να αυξήσουμε την ισχύ ενός ενισχυτή, αλλά και για να έχουμε όλα τα στοιχεία ενός μονομπλόκ, όπως τον άπειρο διαχωρισμό καναλιών, την τοποθέτησή του κοντά στα ηχεία με κοντό σε μήκος καλώδιο, εξαιρετικά χαμηλότερες παραμορφώσεις.

Ακόμα και ξεχωριστή γραμμή τροφοδοσίας (πρίζα) μπορούμε να έχουμε. Είναι, βέβαια, και αυτό που λέμε χρόνια εδώ στον ΗΧΟ: όσο ξεχωριστές και ανεξάρτητες είναι οι διάφορες βαθμίδες ενός συστήματος, τόσο πιο κοντά πλησιάζουμε στο ιδανικό. 

 

CLOSE-UP 

Τοποθετημένοι ο ένας επάνω στον άλλον ή ο καθένας δίπλα στο ηχείο του, οι M-200 δε θα σας προβληματίσουν ποτέ. Είναι κομψοί, χαμηλού προφίλ και στιλάτοι. Στην πρόσοψη, που είναι από χοντρό αλουμίνιο, βρίσκονται η ρύθμιση της έντασης, το πλήκτρο-διακόπτη on/off και δύο οθόνες με κόκκινα LED.

Δύο είναι τα στοιχεία που θα πρέπει να σημειώσουμε εδώ: το volume μπορεί να τεθεί off, ώστε να ελέγχουμε τον ήχο από την πηγή, και η οθόνη, εκτός των άλλων, παρουσιάζει κάθε στιγμή σε Watt την ισχύ εξόδου του ενισχυτή!

Την ελέγξαμε στο εργαστήριο και είδαμε ότι έχει υψηλή ακρίβεια, έχει σφάλμα μόλις μερικά Watt, και αυτό μόνο όταν η ισχύς ανέβει πολύ ψηλά. Για παράδειγμα, όταν ο ενισχυτής μετράει 80W, η οθόνη αναγράφει 83,2W. Είναι πολύ χρήσιμη η ένδειξη των Watt, αφού μπορείς να βλέπεις τα δυναμικά που ζητούν οι ηχογραφήσεις, το πόσο γρήγορος είναι ο ενισχυτής (το ρεύμα τρέχει πιο γρήγορα από τον ήχο) και γενικά να ανακαλύψεις ότι όλο το παιχνίδι παίζεται σε μονοψήφιο αριθμό ισχύος. 

Δεν υπάρχει τηλεχειριστήριο, θα βρείτε όμως στη συσκευασία το φημισμένο καλώδιο τροφοδοσίας με σημειωμένη τη φάση της Luxman (JPA-1000), που δεν έχει τους αγωγούς συστραμμένους.

Εσωτερικά, στο τελικό στάδιο «βάζει πλάτη» ένα ζεύγος διπολικών συμπληρωματικών τρανζίστορ ανά κανάλι (Toshiba 2SC5200/2SA1943), πολωμένων κατάλληλα σε λειτουργία parallel push-pull. Οι δύο ομάδες ημιαγωγών πατούν επάνω σε μια μονοκόμματη ψύκτρα, που «βλέπει» γρίλιες επάνω και κάτω για ορθή κυκλοφορία του αέρα.

Αυτό βοηθά στην αποτελεσματική απαγωγή των υψηλών θερμοκρασιών, σε σημείο που ο ενισχυτής να ζεσταίνεται λίγο. H χωρητικότητα των ηλεκτρολυτικών του τροδοφοτικού είναι 2x5200μF, η ανόρθωση γίνεται με διόδους Schottky, που έχουν χαμηλό θόρυβο και είναι τάχιστες, οι τοπικές σταθεροποιήσεις είναι σε πρώτη διάταξη, ενώ ο μετασχηματιστής είναι της Bando. 

Ο ενισχυτής δεν έχει πολλές εισόδους - μόνο μία, τερματισμένη σε RCA ή ΧLR της Neutric. Επομένως, δεν υπάρχει επιλογέας εισόδου, παρά μόνο ο μεταγωγέας RCA ή ΧLR (υπάρχει και αναστροφέας φάσης εδώ).

Βέβαια, η μία και μόνη είσοδος περιορίζει σημαντικά τις επιλογές, αλλά, αν έχεις ως πηγή USB DAC ή κάποιον προενισχυτή(;), τότε δε χρειάζονται περισσότερες. Οι ακροδέκτες ηχείων είναι εξαιρετικοί και δέχονται μπανάνες, διχάλες και γυμνό καλώδιο. 

 

ΜΑΖΙ ΚΑΙ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΑ 

Πόσους Μ-200 χρειάζεστε; Όσους και τα κανάλια/ηχεία σας. Υπάρχει, όμως, και η εκδοχή της «δι-» ή «τρι-» ενίσχυσης, όπου ο αριθμός των Μ-200 μπορεί να φτάσει σε τέσσερις για 2δρομα ηχεία ή και σε έξι για ηχεία 3 δρόμων, όπως είναι τα ATC του περιοδικού. Επομένως, ποτέ ένας ενισχυτής δεν είναι αρκετός, οι M-200 «καταναλώνονται» πολύ εύκολα, αφού είναι «νοστιμότατοι» και εύκολοι στη χρήση. Πριν τοποθετηθούν δίπλα στο κάθε ηχείο για ακρόαση, πέρασαν από τον πάγκο του εργαστηρίου.

Η συμπεριφορά τους εκεί ήταν άριστη. Χαμηλές παραμορφώσεις, επίπεδη απόκριση συχνοτήτων και ισχύς περίπου όση αναφέρει ο κατασκευαστής. Κανένα ζόρισμα και καμιά αδυναμία. Πρόκειται για μια έξοχη σχεδίαση, την οποία σίγουρα θα ευχαριστηθούν ηχεία και αυτιά. 

Για τις ακροάσεις μας επιστρατεύσαμε το γίγαντα της ουδετερότητας Wadia 381, ένα CD player με βάρος όσων 3,5 Μ-200. Οι συνδέσεις και οι ρυθμίσεις έγιναν για ΒLT, και όλα ήταν έτοιμα να περάσουμε καλά.

Από τα πρώτα λεπτά των ακροάσεων, διακριβώσαμε ότι οι Luxman παρουσιάζουν μαγικά και απλά έναν ήχο με εκτεταμένες μεσαίες, πλούσιες και μουσικότατες υψηλές, πυκνή ατμοσφαιρικότητα και εκπληκτική ταχύτητα στις χαμηλές. Το σετ δίνει ρεσιτάλ στη μεσαία, η οποία χαρακτηρίζεται από ουσία, σωστή τονικότητα και χορταστικές δόσεις ζεστασιάς. Δεν έχει καμία σχέση με ρομαντικές χροιές ή στρογγυλάδες, εδώ θα βιώσετε hi-end φυσικότητα που σοκάρει.

Μπορούν να περιγράψουν μια σκηνή με επίπεδα και με pin-point ακρίβεια τοποθέτησης μουσικών και μουσικών οργάνων. Η ορθή περιγραφή, η σωστή άρθρωση, η επάρκεια σε δυναμικά και το σύνολο των αρμονικών που θα λάβετε θα σας κάνουν να αναρωτηθείτε πώς βγαίνουν όλα αυτά από μια σχετικά μικρή σε διαστάσεις συσκευή.

Δε λείπει τίποτα από τους M-200, μας συνεπαίρνουν με τη φυσικότητα και την ειλικρίνειά τους, που, αν υπάρχουν και στα ηχεία σας, τότε το αποτέλεσμα είναι θεϊκό. Μονομπλόκ ολοκληρωμένοι ενισχυτές; Κι όμως, ζουν ανάμεσά μας! 

 

TAYTOTHTA 

M-20

ΙΣΧΥΣ (0,3%THD)*: 2x25W@8Ω (Stereo),1x80 Wrms@8Ω (BTL) 

ΕΥΑΙΣΘΗΣΙΑ: 0,924V (80W, 8Ω) (BTL) 

ΠΑΡΑΜΟΡΦΩΣΗ: 0,005% 

SNR: >107dB 

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΗΣ ΑΠΟΣΒΕΣΗΣ: 100 

ΕΙΣΟΔΟΙ: 1xLine-in (RCA), 1xBalanced-in (XLR), 1xΓείωση 

ΕΞΟΔΟΙ: 2xΖεύγη ακροδεκτών ηχείων 

ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ (ΠxΥxΒ): 364x81x297 χλστ. 

ΒΑΡΟΣ: 7 κιλά 

 

ΥΠΕΡ 

- Περιγραφή σκηνής 

- Μεσαία 

- Τεράστιος διαχωρισμός καναλιών 

- Ευελιξία τοποθέτησης και μελλοντικών αναβαθμίσεων 

- High end ενισχυτής για όλες τις δουλειές 

 

ΚΑΤΑ 

- Μόνο μία είσοδος 

- Όχι τηλεχειριστήριο 

 

ΣΧΟΛΙΟ 

Ένα ζευγάρι ολοκληρωμένων ενισχυτών με «ζεν» χαρακτήρα, που, όταν γεφυρωθεί, μετατρέπεται σε... παραδείσιο κατοικίδιο. 

 

ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΟΣ: Golden Acoustics 

ΕΠΑΦΗ: 210.2921.131 

ΤΙΜΗ: 1.850 € (τμχ.) 

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία: « NAD C356BEE Krell S300i »

OΘΟΝΕΣ ΠΡΟΒΟΛΗΣ

ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ

  • 1

ΔΕΙΤΕ ΜΑΣ