Κυριακή, 07 Απριλίου 2013 22:08

MBL 1531, 7008, 116F

H ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΕΥΣΗ ΤΩΝ ULTRA HIGH-END ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΗΜΗΣ ΓΕΡΜΑΝΙΚΗΣ MBL ΕΙΝΑΙ ΜΕΓΑΛΟ ΓΕΓΟΝΟΣ. ΚΑΤΙ ΤΕΤΟΙΑ ΔΕΝ ΠΕΡΝΟΥΝ ΑΠΑΡΑΤΗΡΗΤΑ. 

 Μέχρι τώρα η σχέση μας με την MBL περιορίζονταν σε αυτό που λέμε... από μακριά, και αγαπημένοι. Οι προσπάθειες που είχαν γίνει κατά το παρελθόν από πολλούς και διάφορους Έλληνες αντιπροσώπους να φέρουν τα προϊόντα του Γερμανού κατασκευαστή στη χώρα μας απέβησαν όλες άκαρπες, για λόγους που ουδείς γνωρίζει με απόλυτη σιγουριά. Βέβαια, δύσκολα μπορεί κανείς να παραβλέψει το ότι οι κατάλογοι της MBL είναι γεμάτοι από πανάκριβες υλοποιήσεις, και ως εκ τούτου όχι και τόσο ευέλικτοι εμπορικά, αλλά, σύμφωνα με τις επιταγές του σύγχρονου Μάρκετινγκ, κάθε προϊόν έχει τον πελάτη του - έτσι δεν είναι; Ασχέτως με ό,τι έχει -και δεν έχει- συμβεί μέχρι τώρα, η ουσία είναι πως, τελικά, η MBL βρήκε τον τρόπο να διεισδύσει στην εγχώρια αγορά του high-end, γεγονός θετικό και, φυσικά, ευπρόσδεκτο. 

Οι εμπειρίες μας από τις σχεδόν εξωτικές υλοποιήσεις της εταιρείας προέρχονται κατά κύριο λόγο από τις μεγάλες Εκθέσεις του εξωτερικού, όπου πολλάκις έχουμε αναμειχθεί με το πλήθος που συρρέει για να απολαύσει την... ολογραφία του ηχητικού αποτελέσματος που προσφέρει ένα πλήρες σετ συσκευών του κατασκευαστή, και ειδικά τα ηχεία του. Ο ακρογωνιαίος λίθος της ύπαρξης της MBL είναι η πατέντα μεγαφώνου που ακούει στο όνομα «Radialstrahler» - ή σε ελεύθερη μετάφραση «Ακτινωτός Εκπομπός».

Για την ακρίβεια, αποτελεί το λόγο που ο Wolfgang Meletsky ίδρυσε την MBL το 1979. Ένα πηνίο φωνής οδηγούμενο από σήμα προκαλεί την κίνηση πολυάριθμων, ελαφρώς λυγισμένων τμημάτων φτιαγμένων από ανθρακονήματα, τοποθετημένων σε ακτινική διάταξη (που ενίοτε μοιάζει με... μπάλα του ράγκμπι), δημιουργώντας έτσι μια παντοκατευθυντική ηχητική πηγή. Η γνώση μας για τη σχεδίαση και την κατασκευή του Radialstrahler περιορίζεται στο βασικότατο ορισμό που μόλις διαβάσατε, διότι ο κατασκευαστής κρατά το στόμα του ερμητικά κλειστό για -περίπου- ευνόητους λόγους.

Πάντως, είναι αξιοσημείωτο το ότι η εν λόγω μονάδα μπορεί να κατέβει αρκετά χαμηλά στο φάσμα, αποκτώντας υπόσταση γούφερ, κάτι που αποδεικνύεται από τα μοντέλα-ναυαρχίδες 101 MkII και 101 Χ-treme, ενώ βεβαίως μπορεί να περιοριστεί σε διαστάσεις ώστε να εκτελέσει χρέη μιντρέιντζ και τουίτερ.

Στόχος είναι η δημιουργία μιας πραγματικά τρισδιάστατης ηχητικής απεικόνισης, όμοιας με αυτήν που θα απολαμβάναμε σε ένα συναυλιακό χώρο. Ένα, οπωσδήποτε, φιλόδοξο εγχείρημα που καλείται να πάρει σάρκα και οστά και στο δικό μας χώρο μέσα από το -εισαγωγικό για τα δεδομένα της MBL- σύστημα ηχείων/player/ενισχυτή που εξασφαλίσαμε για αποκλειστική δοκιμή. 

 

MBL 116F: ΠΑΝΤΟΥ, ΤΡΙΓΥΡΩ ΚΑΙ ΟΛΟΓΥΡΑ... 

Είναι μάλλον εύλογο να υποθέσει κανείς πως το αστέρι του γερμανικού συστήματος είναι το ηχείο 116F. Τόσο αυτό όσο και οι άλλες δύο ηλεκτρονικές συσκευές που το συνοδεύουν έφτασαν στα χέρια μας ντυμένες στα λευκά. Το φινίρισμά τους υλοποιείται από γυαλιστερή λευκή λάκα, μια οπωσδήποτε ενδιαφέρουσα και σπάνια άποψη περί αισθητικής, που δεν περνά απαρατήρητη. Όσο για το σχήμα της καμπίνας του 116F, θα λέγαμε πως είναι ακανόνιστο, για προφανείς λόγους αποφυγής -όσο είναι δυνατόν- των παράλληλων πλευρών. Στεγάζει τα συνολικά τέσσερα ηλεκτροδυναμικού τύπου μεγάφωνα που αναλαμβάνουν τη χαμηλή και πολύ χαμηλή συχνοτική περιοχή.

Ένα ζευγάρι υπογούφερ διαμέτρου 8 ιντσών σε διάταξη push-push ευθύνεται για τη σεβαστή έκταση χαμηλού του ηχείου, που ξεκινά από τα 32Hz, ενώ από τα 130Hz έως και τα 600 Hz η ευθύνη μετατοπίζεται στα δύο γούφερ των 5,5 ιντσών, που βρίσκονται τοποθετημένα στο ανώτερο άκρο της καμπίνας (άπαντα διαθέτουν μεταλλικούς κώνους). Από εκεί και πέρα, ο κλήρος πέφτει στις δύο μονάδες Radialstrahler. Η μία εκ των δύο εκτελεί χρέη μιντρέιντζ και η άλλη τουίτερ, ενώ ο μεταξύ τους διαχωρισμός γίνεται στη συχνότητα των 3,5kHz.

Όπως καταλαβαίνετε, έχουμε να κάνουμε με ένα 4δρομο ηχείο που κάνει χρήση φίλτρων τέταρτης Τάξης τύπου Linkwitz-Reley, με χαρακτηριστικό τους την αξιοσημείωτα καλή φασική συμπεριφορά στις κεντρικές συχνότητες αποκοπής. 

Από όσα είπαμε μέχρι στιγμής, κάθε άλλο παρά άστοχο θα ήταν να υποθέσει κάποιος πως το 116F είναι ένα... δυσκολούτσικο ηχείο. Πράγματι, τα 4Ω μέσης εμπέδησης που δημοσιεύει ο κατασκευαστής, σε συνδυασμό με τα 83dB ευαισθησίας και την αναμφισβήτητα «βαριά» σύστασή του, μας οδηγούν αβίαστα στο συμπέρασμα πως εδώ απαιτείται ένας ιδιαιτέρως ικανός ενισχυτής. Άλλωστε, δεν είναι τυχαίο πως ο ολοκληρωμένος «7008», που προτείνεται ως ο ιδανικός για την οδήγηση του 116F, αποδίδει 200W στα 4Ω.

Επιπλέον, θα πρέπει να λάβουμε υπόψη τον υψηλό βαθμό δυσκολίας που ενέχει η τοποθέτηση ενός ηχείου με παντοκατευθυντική διασπορά σε ένα χώρο, για να καταλήξουμε και σε ακόμα ένα χρήσιμο συμπέρασμα: η high-end «μαγεία» δε διατίθεται δωρεάν - κυριολεκτικά και μεταφορικά. 

 

MBL 7008 & 1531F: ELECTRONIC ARTS 

Η σειρά Noble, από την οποία προέρχονται τα ηχεία 116F, περιέχει μια πλήρη σειρά από ηλεκτρονικές συσκευές υψηλού επιπέδου σε ό,τι αφορά τόσο το αποτέλεσμα αισθητικής που επιτυγχάνουν όσο και τη σχεδίαση και την κατασκευή τους. Από πλευράς πηγών, το υπό δοκιμή CD player 1531 προσφέρεται ως μια πιο προσιτή -και ολοκληρωμένη- εναλλακτική του σετ transport/DAC 1521A/1511F. Και αυτό κατέφθασε με... νυφική περιβολή, ενώ η αξιοσημείωτη δυσκολία που ενέχει το άνοιγμά του, σε συνδυασμό με το ότι οι πληροφορίες του κατασκευαστή δίδονται κυριολεκτικά με το σταγονόμετρο, ενισχύουν τη μυστικοπάθεια που ούτως ή άλλως το διακρίνει.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες που καταφέραμε να αποσπάσουμε, το «1531» καταπιάνεται αποκλειστικά με την αναπαραγωγή δίσκων CD και στηρίζεται στον πολλάκις δοκιμασμένο από player αυτής της κατηγορίας μηχανισμό ανάγνωσης CD-PRO 2 της Philips. Είναι top-loading, κάνει χρήση τριών ακτίνων λέιζερ για άψογο tracking και στηρίζεται σε ένα βαρύ χυτοπρεσαριστό μεταλλικό πλαίσιο. Η μετατροπή γίνεται με τη βοήθεια «μονόμπιτων» DAC τύπου ΔΣ, που εκτελούν oversampling στα 705,6 kHz, ευρισκόμενοι σε διπλή push-pull συνδεσμολογία.

Η τελευταία χαρακτηρίζεται από το πλεονέκτημα της βελτιωμένης απόδοσης των χαμηλής στάθμης σημάτων. Κατά τα άλλα, ιδιαιτέρως προσεγμένο είναι το στάδιο τροφοδοσίας της συσκευής, που στηρίζεται σε ένα θωρακισμένο τοροειδή μετασχηματιστή με ανεξάρτητα τυλίγματα για την τροφοδοσία των επιμέρους τμημάτων, ενώ στην πίσω όψη υπάρχει αξιοσημείωτη πληρότητα επαφών σύνδεσης, όπου μεταξύ άλλων βρήκαμε ισορροπημένες αναλογικές εξόδους καθώς και ψηφιακή έξοδο AES/EBU. 

Τα ίδια χνάρια ποιότητας ακολουθεί ο ολοκληρωμένος ενισχυτής «7008». Μια ισχυρή «τρανζιστοράτη», dual-mono υλοποίηση, που υπόσχεται από 120W έως και 380W, αναλόγως φορτίου, το οποίο μπορεί να είναι ιδιαιτέρως χαμηλό, της τάξης των 2Ω. Τις προσπάθειες του κατασκευαστή σε ό,τι αφορά τη σχεδίαση του μηχανήματος μονοπώλησε η επίτευξη όσο το δυνατόν πιο σύντομων διαδρομών, τόσο των ηχητικών σημάτων όσο και των τάσεων τροφοδοσίας. Αυτό εν μέρει εξηγεί την ελαφρώς ανορθόδοξη αρχιτεκτονική της συσκευής.

Η ψύκτρα, για παράδειγμα, βρίσκεται τοποθετημένη στην επάνω πλευρά, πράγμα που σημαίνει πως και οι ημιαγωγοί του τελικού σταδίου βρίσκονται εκεί. Έτερο σημείο ενδιαφέροντος, που μας απασχόλησε και στην περίπτωση του CD player, είναι η τροφοδοσία. Επί της ουσίας, ο «7008» χρησιμοποιεί δύο ανεξάρτητα τροφοδοτικά, έκαστο αφιερωμένο στο ευαίσθητο στάδιο της προενίσχυσης και στο απαιτητικό στάδιο ισχύος αντιστοίχως, ενώ ειδικά για τα λειτουργικά μέρη (οθόνη κτλ.) υπάρχει ανεξάρτητη γραμμή τροφοδοσίας, προς αποφυγή «μόλυνσης» των audio κυκλωμάτων.

Από πλευράς συνδέσεων, ο ενισχυτής κρίνεται ως επαρκής, ενώ ευπρόσδεκτη είναι η δυνατότητα της προαιρετικής αναβάθμισης της συσκευής, είτε με phono-stage είτε με ακόμα ένα ζευγάρι ισορροπημένων εισόδων. Τέλος, ο «7008» μπορεί να χρησιμοποιηθεί αποκλειστικά ως προενισχυτής (παρακάμπτοντας το τελικό στάδιο) καθώς και να αποτελέσει μέρος ενός συστήματος οικιακού κινηματογράφου χάρη στην ύπαρξη της εισόδου «processor bypass». 

ΤΑ ΚΑΝΕΙ... ΑΟΡΑΤΑ!

Συνολικά, λοιπόν, αυτό που μας προτείνει η MBL είναι ένα πλήρες σύστημα που στηρίζεται στα γερά θεμέλια που δημιουργούν οι δύο state-of-the-art ηλεκτρονικές συσκευές της, αφήνοντάς μας να «ανησυχούμε» περισσότερο από ό,τι συνήθως για το... καταραμένο δίπολο ηχείο-χώρος. Έχουμε επανειλημμένως τονίσει τη σπουδαιότητα της ορθής τοποθέτησης ενός ηχείου στο χώρο μας και την έστω και στοιχειώδη φροντίδα που αυτός θα πρέπει να έχει υποστεί ώστε να πληροί κάποιες μίνιμουμ προδιαγραφές.

Ωστόσο, όταν έχουμε να κάνουμε με μη συμβατικές σχεδιάσεις ηχείων, όπως είναι τα δίπολα (όλα όσα χρησιμοποιούν πάνελ) και τα παντοκατευθυντικά, η ανάγκη γίνεται μακράν πιο επιτακτική, διότι επί της ουσίας καλούμαστε να δαμάσουμε την ισχυρότατη παρουσία της οπίσθιας και πλευρικής ακτινοβολίας, που επιδρούν καταλυτικά στο αποτέλεσμα που αντιλαμβανόμαστε στη θέση ακρόασης.

Ως γνωστόν, η δημιουργία της ψευδαίσθησης της στερεοφωνικής εικόνας στηρίζεται στους διαφορετικούς χρόνους άφιξης των ηχητικών πληροφοριών στον ακροατή, που προκύπτουν από τις ανακλάσεις των ηχητικών κυμάτων μέσα στο χώρο. Ηχεία όπως το 116F ενισχύουν αυτά τα φαινόμενα, καθώς ακτινοβολούν προς όλες τις κατευθύνσεις με την ίδια ένταση, ώστε με τη σειρά της να ενισχυθεί η τρισδιάστατη αίσθηση της στερεοφωνικής σκηνής. Λειτουργούν, δηλαδή, ως σημειακές πηγές.

Είναι λογικό, λοιπόν, να υποθέσουμε πως εδώ ακούμε περισσότερο το χώρο και λιγότερο το ηχείο, πράγμα που σημαίνει πως κάθε τέτοιο ηχείο θα ακουστεί διαφορετικά σε κάθε χώρο. Πόσο διαφορετικά ουδείς γνωρίζει. Αντιλαμβάνεστε πως δεν είμαστε σε θέση να δώσουμε μια υπεύθυνη απάντηση σε αυτό, διότι η ακρόαση του 116F έγινε μόνο στο δικό μας χώρο, όπου η αλήθεια είναι πως ακούσαμε... πράγματα και θαύματα.

Τηρήσαμε με ευλάβεια -στο μέτρο του δυνατού- τις υποδείξεις του κατασκευαστή σε ό,τι αφορά την τοποθέτηση, και, όντως, το ηχείο, επικουρούμενο από την ακλόνητη οδήγηση του ενισχυτή «7008» και το μεστό χαρακτήρα του player «1531», έστησε μπροστά στα μάτια μας ένα ανάγλυφο ηχητικό πεδίο.

Με κλειστά τα μάτια, δημιουργούνταν η εντύπωση πως, αν άπλωνες το χέρι σου, θα... άγγιζες την ταστιέρα της κιθάρας. Το αποτέλεσμα είναι πραγματικά εντυπωσιακό και, κυρίως, απελευθερωμένο. Οι λάτρεις των πάνελ θα εντοπίσουν πολλά κοινά στοιχεία στην περιοχή ευθύνης των δύο μονάδων Radialstrahler, με τα σπουδαιότερα να είναι η τρομακτική λεπτομέρεια στην απόδοση των μικροδυναμικών, η σοκαριστική ανάδειξη των λεπτομερειών χαμηλής στάθμης και η αστραπιαία ταχύτητα των μεταβατικών. Όπως καταλαβαίνετε, το ταίριασμα μονάδων με τέτοια χαρακτηριστικά με συμβατικά μεγάφωνα κώνου είναι από μόνο του ένας άθλος που η MBL κατόρθωσε να επιτύχει σε μεγάλο βαθμό.

Η μετάβαση από την περιοχή των δύο γούφερ σε αυτήν του Radialstrahler μιντρέιντζ εκτελείται -σχεδόν- απρόσκοπτα. Λέμε «σχεδόν», διότι, με την πάροδο μερικών δεκάδων ακόμα ωρών στρωσίματος, η όποια υπόνοια «τρύπας» στην περιοχή των σωμάτων εκτιμούμε πως θα εξαλειφθεί πλήρως. Σε όλα αυτά προσθέστε το βαθύ, βελούδινης υφής και μουσικά συνεπές χαμηλό, για να αποκτήσετε μια πλήρη εικόνα σχετικά με την εμπειρία μας από το σύστημα της MBL. 

Σε ό,τι αφορά την υφή του ήχου του συστήματος, οι ορέξεις του Γερμανού κατασκευαστή σαφώς γέρνουν προς την πλευρά της ουδετερότητας, κάτι που απεδείχθη όταν οδηγήσαμε τα 116F με το γαλλικό σετ προενισχυτή/τελικού της YBA του συστήματος αναφοράς του περιοδικού. Το αποτέλεσμα «στρογγύλεψε» αρκετά, ανταλλάσσοντας ένα μέρος από την αυστηρότητα και τον ακραίο ρεαλισμό με μεγάλες δόσεις φινέτσας και εσωτερικότητας, γεγονός που ανέδειξε ακόμα ένα χαρακτηριστικό των ηχείων: «ακούν» τα πάντα και δε συγχωρούν.

Το σίγουρο είναι πως δε συγχώρεσαν τον αποδεδειγμένα λεπτοφυή χαρακτήρα του δικού μας player αναφοράς SCD-XA9000ES της Sony, δείχνοντας σαφή προτίμηση στο πιο σωματώδες και από κάθε άποψη εξαίρετο ομόσταβλο CDp «1531». Από την άλλη, όμως, η αναπαραγωγή δίσκων SACD από το Sony έδειξε πως τα 44,1kHz του ταπεινού CD είναι για τα δεδομένα του ηχείου 116F ό,τι ένα φτηνό λάστιχο φορεμένο σε μια Ferrari: μια συνθήκη ιδιαίτερα καταπιεστική. Μιας και η MBL καταπιάνεται με την υλοποίηση ψηφιακών πηγών, καλά θα κάνει να σκεφτεί σοβαρά το ενδεχόμενο υποστήριξης των πιο προσιτών ηχείων της με αντίστοιχης αξίας πηγές υψηλής ανάλυσης. Αξίζει τον κόπο... 

 

Αντιπρόσωπος: Outsourcing 

Επαφή: 210.4854.110

Τιμή: MBL 1531: 7.600 €

MBL 7008: 6.200 €

MBL 116F: 17.800 €

 

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ- MBL 116F

Δρόμοι: 4

Απόκριση συχνοτήτων: 32Hz-33kHz

Εμπέδηση*: 4Ω

Ευαισθησία*: 83db/W/m (106dB max)

Συχνότητες κρος: 130, 600, 3.500Hz

Φίλτρα: Linkwitz-Reley τέταρτης Τάξης

Απολαβή ισχύος: 450Wrms, 1.800W (peak)

Μεγάφωνα: 2x8΄΄ (υπογούφερ), 2x5,5΄΄ (γούφερ), Radial MT50 (Μιντ), Radial HT37 (τουίτερ)

Διαστάσεις (ΠxΥxΒ): 28x120x43 εκ.

Βάρος: 40 κιλά

 

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ- MBL 7008

Ισχύς*: 2x120W (8Ω)

2x200W (4Ω)

2x380W (2Ω)

Είσοδοι: 4xUnbalanced (RCA), 1xBalanced (XLR) 

Έξοδοι: 1xLine-out (fixed), 1xLine-out (variable)

Απόκριση συχνοτήτων: DC-200kHz

Ευαισθησία εισόδου: 470mV

Σηματοθορυβικός λόγος: 102 dB

Αντίσταση εισόδου: 50kΩ

Διαχωρισμός καναλιών: 90dB

Συντελεστής απόσβεσης: 300 (4Ω)

Διαστάσεις (ΠxΥxΒ): 45x15,5x40 εκ.

Βάρος: 20 κιλά

 

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ- MBL 1531

Αναπαραγωγή: CD-A, CD-R/RW

Αναλογικές έξοδοι: 1xUnbalanced (RCA), 1xBalanced (XLR) 

Ψηφιακές έξοδοι: 1xAES/EBU, 1xToslink, 1xSPDIF

Transport: CD-Pro 2

Απόκριση συχνοτήτων: DC-20kHz

Σηματοθορυβικός λόγος: 112dBr

Διαχωρισμός καναλιών: 110dB

Σήμα εξόδου: 2V (RCA), 4V (XLR)

Αντίσταση εξόδου: 100Ω (RCA), 200Ω (XLR)

Διαστάσεις (ΠxΥxΒ): 45x17x40 εκ.

Βάρος: 20 κιλά

 

 

 

ΥΠΕΡ

- Αληθινά τρισδιάστατο ηχητικό αποτέλεσμα

- Κορυφαίο επίπεδο κατασκευής

- Οι καθηλωτικές αρετές των «ακάμπινων» ηχείων 

 

ΚΑΤΑ

- Η δυσκολία του ηχείου σε οδήγηση και τοποθέτηση

- Η αναπαραγωγή SACD μας έλειψε από το εξαίρετο «1531»

 

 

ΣΧΟΛΙΟ

Κατά πώς δείχνουν τα πράγματα, η γερμανική MBL έκανε την είσοδό της στην εγχώρια αγορά με το δεξί. Το πλήρες σύστημα που είχαμε στα χέρια μας μας θύμισε το λόγο που οι χώροι που καταλαμβάνει ο κατασκευαστής στις μεγάλες Εκθέσεις του εξωτερικού είναι ασφυκτικά γεμάτοι από μουσικόφιλους διψασμένους για... έστω και μία γουλιά από τις θεαματικές επιδόσεις που είναι σε θέση να προσφέρουν οι αληθινά 3D υλοποιήσεις της. Στην υγειά του... 

 

 

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία: Marantz SA-KI Pearl and PM-KI Pearl »

OΘΟΝΕΣ ΠΡΟΒΟΛΗΣ

ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ

  • 1

ΔΕΙΤΕ ΜΑΣ