fbpx
Τρίτη, 23 Απριλίου 2013 11:56

Dual CS-460

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΔΙΔΑΣΚΕΙ: «ΠΟΤΕ ΜΗΝ ΕΝΟΧΛΕΙΣ ΤΑ ΚΑΛΩΣ ΚΕΙΜΕΝΑ!». Η ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΕΠΙΒΕΒΑΙΩΝΕΙ ΑΚΡΙΒΩΣ ΤΟ ΙΔΙΟ, ΚΑΙ Η DUAL, ΑΠΟ Ο,ΤΙ ΦΑΙΝΕΤΑΙ, ΟΧΙ ΜΟΝΟΝ ΤΟ ΓΝΩΡΙΖΕΙ, ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΤΟ ΣΕΒΕΤΑΙ ΚΑΙ ΤΟ ΑΣΠΑΖΕΤΑΙ ΑΠΟΛΥΤΩΣ. 

 

Πιστεύουμε ότι δεν είναι ανάγκη να είναι κανείς θιασώτης του «μαύρου» δίσκου, ούτε αναγκαστικά υπερήλικας για να γνωρίζει, ή έστω να έχει ακουστά τη μεγάλη γερμανική εταιρεία. Βασικά η Dual έφτιαχνε κορυφαία για την εποχή τους πικάπ, όταν κάποιες κραταιές σήμερα εταιρείες και οι ιδρυτές τους δεν ήξεραν τι είναι βινύλιο ή δεν είχαν γεννηθεί ακόμη. 

Όσο απίστευτο και αν ακούγεται σήμερα, η Dual ιδρύθηκε το 1900 (!) από τον Christian Steidinger ως μια μικρή βιοτεχνία με την ονομασία «Brothers Steidinger», κατασκευάζοντας στην αρχή οδηγούς ελατηρίων μηχανικών μοτέρ για γραμμόφωνα και μουσικούς κυλίνδρους.

Το 1927 η εταιρεία κατασκευάζει το πρώτο διπλό μοτέρ, το οποίο είναι συνδυασμός ηλεκτρικού και μηχανικού μοτέρ ελατηρίων. Εδώ είναι που αλλάζει και επισήμως το όνομα της εταιρείας, και από «Gebrueder Steidinger» ονομάζεται πλέον «Dual», κατασκευάζοντας πάνω από 10.000 διπλά μοτέρ το μήνα. 

Βέβαια, η ονομασία «Dual» δεν είχε πια σχέση μόνο με τα μοτέρ, αλλά και με τον τρόπο λειτουργίας των μηχανισμών των πικάπ της εταιρείας, τα οποία διέθεταν δύο «μηχανισμούς». Ο ένας ηλεκτρικός, για την κίνηση του δίσκου, και ο άλλος μηχανικός διά ελατηρίων, που αφορούσε τους διάφορους αυτοματισμούς.

Οι «αυτοματισμοί» αυτοί συνοδεύουν (με αρκετές βέβαια αλλαγές) τα πικάπ της Dual ακόμη μέχρι σήμερα, και, για όσους πιστεύουν ότι οι Εγγλέζοι είναι οι πιο «κολλημένοι» και παραδοσιακοί, καιρός είναι να αλλάξουν γνώμη. Αξιοσημείωτο είναι ότι η Dual το 1949 με το μοντέλο «1000» κατάφερε να κατασκευάζει και να διαθέτει στην αγορά 200.000 μονάδες ετησίως! Το ρεκόρ αυτό δεν έχει καταφέρει να το σπάσει καμία άλλη εταιρεία κατασκευής πικάπ μέχρι σήμερα, με μόνη εξαίρεση την επίσης γερμανική Thorens, που το έχει πλησιάσει.

Η γκάμα προϊόντων της εταιρείας κάποια στιγμή (από το 1982 και μετά, που την αγόρασε η Thomson) έγινε πραγματικά τεράστια, και περιλάμβανε από ραδιόφωνα μέχρι ενισχυτές αλλά και CD player. Βέβαια, οι μεγάλοι πρωταγωνιστές της ήταν πάντα τα πικάπ της, ο αριθμός των οποίων από το 1952 και στο εξής φτάνει το απίστευτο νούμερο των 130 διαφορετικών μοντέλων! Η γκάμα της Dual αυτήν τη στιγμή (στην Ελλάδα τουλάχιστον) περιλαμβάνει επτά μοντέλα, εκ των οποίων το υπό δοκιμήν Dual CS-460 φαίνεται να είναι το πιο τελευταίο. 

 

ΣΥΝΘΕΤΑ ΑΠΛΟ! 

Το CS-460 είναι μια πολύ όμορφη αλλά και εξαιρετικά προσεγμένη χειροποίητη κατασκευή, η οποία διαθέτει πλατό αλουμινίου τύπου σάντουιτς, με διπλό δαχτυλίδι απόσβεσης κραδασμών και αντιστατική τσόχα. Από αλουμίνιο είναι κατασκευασμένος και ο εντελώς καινούργιος βραχίονας Cardan Bearing ULM XM 300 Alloy, που συνοδεύει το πικάπ. Η κίνηση από το μοτέρ (12V) επιτυγχάνεται μέσω ιμάντα, ενώ η κεφαλή του κινητού πηνίου που φορά ο βραχίονας είναι η OMB 10 της Ortofon. Το βάρος της όλης κατασκευής φτάνει τα 9,5 κιλά και προσφέρεται σε μαύρο ματ, μαύρη λάκα, (όπως αυτό της δοκιμής), με το πλατό και το βραχίονα σε ασημί απόχρωση. 

Αυτά είναι τα γενικά και τα σχετικά νορμάλ. Οι ιδιαιτερότητες της Dual αρχίζουν από εδώ και πέρα, καθώς το πικάπ είναι πλήρως αυτόματο, και μάλιστα, εκτός των 45 και των 33 στροφών, διαθέτει και τη δυνατότητα των 78 στροφών! Εάν θέλουμε, λοιπόν, 78 στροφές, επιλέγουμε κανονικά τις 45, και ύστερα από έναν πλαϊνό διακόπτη το γυρνάμε στις 78.

Υπάρχει, φυσικά, διακόπτης Start-Stop, αλλά και εξωτερικό τροφοδοτικό. Οι αυτοματισμοί που διαθέτει το CS-460 δε με απασχολούν, καθώς ουδόλως επεμβαίνουν σε ό,τι αφορά ηχητικά τη συσκευή. Η μόνη μας ένσταση έχει να κάνει με το κόστος, το οποίο πιστεύουμε ότι θα ήταν σημαντικά χαμηλότερο, εάν όλοι αυτοί οι περιττοί για την εποχή μας αυτοματισμοί απουσίαζαν. 

Από την άλλη, αυτά αυξάνουν την πολυπλοκότητα, δημιουργώντας και μια ανασφάλεια στο χρήστη για την αντοχή όλων αυτών των μηχανικών μερών μέσα στο χρόνο. Μιλάμε, όμως, για λεπτομέρειες, καθώς, κατά τα άλλα, τόσο το πικάπ όσο και ο εντελώς καινούργιος βραχίονας είναι άψογα σχεδιασμένα και απολύτως λειτουργικά. Όσο για τις αυτόματες λειτουργίες, η συμπεριφορά τους είναι τόσο ανώδυνα και αθόρυβα λειτουργική, που κάποια στιγμή τη συνηθίζεις, και ούτε καν σε απασχολεί. Αντιθέτως, αρχίζεις να τη διασκεδάζεις κιόλας... 

 

ΣΤΟ ΔΙΑ ΤΑΥΤΑ 

Για να είμαστε απόλυτα ρεαλιστές, πρέπει να δούμε τα πράγματα ακριβώς ως έχουν. Ο γράφων (και λόγω ηλικίας) είναι φανατικός οπαδός του βινυλίου, και δεν το έχει κρύψει ποτέ. Ο λόγος δεν είναι κάποιος απλός «ρομαντισμός», αλλά η φανερή ηχητική υπεροχή των κορυφαίων συστημάτων ανάγνωσης βινυλίου, έναντι των οποιωνδήποτε ψηφιακών, και, όταν λέω «οποιωνδήποτε», το εννοώ. Το θέμα ουσίας είναι ότι ένα αξιοπρεπώς κατασκευασμένο πικάπ των 600-700 ευρώ, με μια καλή κεφαλή, ακούγεται καλύτερα από ψηφιακά διπλάσιας ή και τριπλάσιας τιμής. Και το Dual CS-460 ανήκει σε αυτήν ακριβώς την κατηγορία των πικάπ. 

Εάν λάβουμε τώρα υπόψιν και το γεγονός του ότι προσφέρεται πακέτο με μια πραγματικά αξιόλογη για την κατηγορία της κεφαλή, καταλήγουμε σε ένα σύνολο όχι απλώς αξιοπρεπές, αλλά ακαταμάχητο. Πρακτικά το πικάπ είναι αρκετά «αναίσθητο» στους εξωτερικούς κραδασμούς (χωρίς όμως βέβαια να συγκρίνεται σε αυτόν τον τομέα με τα αρκετά ακριβότερα πλατό με ανάρτηση), αλλά και υποδειγματικά αθόρυβο στη λειτουργία του.

Η αναγνωστικότητα της κεφαλής είναι πολύ καλή, η δε συνεργασία της με το βραχίονα υποδειγματική. Επομένως, ελάχιστος θόρυβος επιφανείας, θαυμάσια ροή χωρίς την παραμικρή παρεμβολή παραμόρφωσης, θέματα λοιπόν ουσίας, που σε πρώτη φάση... ξεαγχώνουν το χρήστη. 

Από εκεί και πέρα, η αναλογική μουσικότητα αλλά και ανάλυση είναι πάντα παρούσες, οι χαμηλές συχνότητες, αν και όχι ιδιαίτερα εκτεταμένες (όπως σε άλλες κατασκευές πολλαπλάσιας τιμής), διαθέτουν θαυμάσια απόσβεση αλλά και ικανή παρουσία.

Η μεσαία περιοχή μετατρέπει τον τρανζιστοράτο ενισχυτή σας σε καλής ποιότητας λαμπάτο, με τη βελούδινη υφή των χροιών της και τη θαυμάσια απεικόνιση του σώματος και της πληρότητας τόσο των φωνών όσο και των οργάνων. Δεν υπάρχουν «αιχμές», στην περιοχή όχι μόνον των μεσαίων, αλλά και των υψηλών συχνοτήτων, που παρουσιάζονται ιδιαίτερα αναλυτικές, ξεκούραστες, με ικανή έκταση αλλά και σώμα. Η γενική απόδοση φωνάζει το «αναλογικό» της υπόθεσης, και το εξαργυρώνει με αυτό το υποδειγματικό timing, που μόνον τα συστήματα βινυλίου διαθέτουν. Δε θα μπορούσα να πω κάτι άλλο για αυτό το πικάπ, πέραν του ότι αποτελεί ένα από τα πιο κλασικά και αναλλοίωτα παραδείγματα αναλογικής «τράπεζας» στη χαμηλή κατηγορία τιμής. Μια πολύ ενδιαφέρουσα πρόταση, από κάθε άποψη. 

 

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ 

Πλατό: Αλουμινίου τύπου σάντουιτς με διπλό δαχτυλίδι απόσβεσης κραδασμών και αντιστατική τσόχα 

Ύψος πλατό: 18,5 χλστ. και βάρος 1.050 γρ. 

Τύπος οδήγησης: Με ιμάντα 

Αυτοματισμοί: Auto-stop στο τέλος του δίσκου και επιστροφή του βραχίονα στην αρχική θέση ηρεμίας 

Ταχύτητες: 33, 45, 78 rpm 

Βραχίονας: Αλουμινίου τύπου Cardan Bearing ULM ΧΜ 300 

Ενεργό μήκος βραχίονα: 211 χλστ. 

Ρυθμίσεις: Bάρος, tracking force, antiskating 

Κεφαλή: Κινητού μαγνήτη Ortofon OMB 10 

Μασίφ: Ξύλινο σασί με υποσασί αλουμινίου υπό ανάρτηση 

Καπάκι: Από πλεξιγκλάς 

Βάρος: 9,5 κιλά 

 

ΥΠΕΡ 

- Πολύ καλή σχεδίαση και κατασκευή 

- Μουσικότατο, άριστη μεσαία περιοχή, πολύ καλές χροιές 

ΚΑΤΑ 

- Η ύπαρξη των αυτοματισμών (που θεωρούμε περιττούς) 

 

ΣΧΟΛΙΟ 

Το μοναδικό ίσως στο είδος του με αυτόματη λειτουργία! 

 

ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΟΣ: Ακουστική Κρήτης 

ΕΠΑΦΗ: 210.9649.420 

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ: **** (3,6) πράσινα

ΤΙΜΗ: 630 € 

 

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία: « Goldenote Valore Italian Job Simon Yorke Designs S9 [Flamenco Version] »

ΠΗΓΕΣ ΔΟΚΙΜΕΣ

ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ

  • ΚΑΙΝΟΥΡΙΟ ΤΕΥΧΟΣ

    ΚΑΙΝΟΥΡΙΟ ΤΕΥΧΟΣ

    To νέο τεύχος κυκλοφορεί την Τρίτη (23/ΦΕΒ), με ένα συμβολικό χρήσιμο δώρο. Read More
  • 1

ΔΕΙΤΕ ΜΑΣ

MEMBERS OF...