fbpx
Δευτέρα, 04 Μαρτίου 2013 00:43

Ayon CD-5s

ΕΝΑ ΚΟΡΥΦΑΙΟ CD PLAYER, ΠΟΥ ΕΡΧΕΤΑΙ ΝΑ ΠΡΟΣΤΕΘΕΙ ΣΤΗ ΛΙΣΤΑ ΤΩΝ ΑΓΑΠΗΜΕΝΩΝ ΜΑΣ ΨΗΦΙΑΚΩΝ ΕΡΜΗΝΕΥΤΩΝ. ΣΥΝΔΥΑΖΕΙ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΑ ΚΑΙ ΣΥΓΧΡΟΝΑ ΜΟΝΟΠΑΤΙΑ ΣΧΕΔΙΑΣΗΣ, ΓΙΑ ΤΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΕΝΟΣ ΜΟΝΑΔΙΚΟΥ ΗΧΟΧΡΩΜΑΤΟΣ.   

ΟΚ, το ξέρω, η Αυστρία, αν και έχει πλήθος αμπελιών, δε φημίζεται για τα κρασιά της, όπως, αν και έχει πλήθος audio εργοστασίων, δε φημίζεται για τον ήχο της, παρά μόνο πλην ελαχίστων εξαιρέσεων, όπως είναι η Ayon και η Vienna Acoustics. Το έμπειρο μάτι θα καταλάβει αμέσως ότι το CD-5s δεν κυκλοφόρησε χθες - έχει ήδη δύο χρόνια στην αγορά. Ακμαίο, όμως, συνεχίζει στο άρμα της Ayon, ενός κατασκευαστή που ειδικεύεται κυρίως σε λαμπάτα προϊόντα.

Τι και αν πρόκειται για μια ψηφιακή πηγή; Το CD-5s έχει δύο ολόκληρα λαμπάτα στάδια στο εσωτερικό του. Η Ayon αγαπάει τις λυχνίες και έχει προχωρήσει την «ψηφιακολαμπάτη» φιλοσοφία της ακόμα και σε άλλα, πολύ πιο σύγχρονα προϊόντα. Το DAC με την ονομασία «Skylla», το S-3, ένα audio player με ιντερνετικό ραδιόφωνο, και το ΝW-T, ένα δικτυακό player -όλα- έχουν λυχνίες. Όπως καταλαβαίνετε, η Ayon θέλει να «ανάβει» τα προϊόντα της, να τα καίει...

Tι κι αν προέρχεται από την ψυχρή Αυστρία; Θα μου πείτε, πού βρήκαν το χρόνο οι μηχανικοί της Ayon να αναπτύξουν τις παραπάνω ψηφιακές πλατφόρμες των δικτυακών player; Θα σας θυμίσω ότι σε κάποια γειτονιά της Βιέννης υπάρχει η εταιρεία Stream Unlimited, που πουλάει έτοιμες ψηφιακές λύσεις σε πολλούς γνωστούς audio κατασκευαστές. Γιατί, λοιπόν, η Ayon να πάει μακριά να ψωνίσει... 

Το CD-5s είναι μια ξεχωριστή περίπτωση. Δεν είναι μια συσκευή που σχηματίστηκε σε μία ημέρα, και αυτό το λένε δυνατά τα 19 κιλά του. Πολύ βαρύ για player - το άλλο βαρέων βαρών player ήταν το «381» της Wadia, που «πάταγε» στα 25 κιλά. Το Wadia είχε βάρος λόγω του σασί του - το Ayon δικαιολογεί το βάρος του τόσο από το σασί όσο και από το περιεχόμενό του.

Το ένα ήταν σχεδόν άδειο στο εσωτερικό του, ενώ το άλλο δεν έχει χώρο ούτε για κατσαβίδι. Ακόμα και το μέγεθος του Ayon είναι μεγάλο (μετράει 11 εκ. ύψος και κοντά στα 41 εκ. βάθος), όλο χτισμένο από βουρτσισμένο αλουμίνιο υψηλής ποιότητας πάχους 6 χλστ. 

Το Ayon CD-5s είναι ένα προϊόν που δεν μπορούμε να κρύψουμε σε όποιο ράφι του ρακ θέλουμε και έχει τις ανάγκες ενός πικάπ, αφού είναι μια «top loading» συσκευή. Δηλαδή, ο δίσκος CD τοποθετείται από το επάνω μέρος και σκεπάζεται από ένα σχετικά διαφανές ακρυλικό clamp που «κολλάει» μαγνητικά στη «φωλιά» του transport (CD-Pro 2 της Philips).

Ο δίσκος δε φεύγει από τη θέση του, ακόμα κι αν στρέψουμε τη συσκευή κατά 90 μοίρες. Στο επάνω μέρος είναι και τα πλήκτρα ελέγχου του player, επτά τον αριθμό, όλα με κόκκινο «φωτοστέφανο» ως ενδεικτικό. Εκτός από τα συνηθισμένα play, skip κτλ., εκεί υπάρχουν και δύο πλήκτρα «+» και «-» για τη στάθμη εξόδου, αφού το CD-5s λειτουργεί και ως προενισχυτής καθώς και το πλήκτρο επιλογής εισόδου: ψηφιακής (ΑΕS/EBU, S/PDIF, οπτική ή USB) ή αναλογικής (ΧLR ή RCA). 

Τα άλλα βρίσκονται στο επίσης αλουμινένιο τηλεχειριστήριο με τον κωδικό «RC-2Β». Εκεί παρέχεται από δυνατότητα dimmer, για την dot matrix οθόνη ενδείξεων, μέχρι mute. Υπάρχει και ενεργοποίηση του 192/24 upsampling για όλες τις εισόδους. Στο επάνω μέρος βρίσκονται και οι οπές εξόδου της θερμότητας που αναπτύσσουν οι λυχνίες στο εσωτερικό - γενικά είναι ένα καυτό player. Στην πρόσοψη δεν έχουμε κανένα πλήκτρο, παρά μόνο την κόκκινων ενδείξεων οθόνη.

Οι ενδείξεις δεν είναι και τόσο πλούσιες ή αναλυτικές. Δεν παρουσιάζει, για παράδειγμα, στην οθόνη η συχνότητα που έχει «κλειδώσει» η USB είσοδος. Η πίσω όψη παρέχει τις αναλογικές εξόδους σε RCA και ΧLR, αλλά και μία ακόμα RCA έξοδος που δεν περνάει από τον προενισχυτή. Υπάρχουν διακόπτες επιλογής στάθμης εξόδου «έως 4V» ή «έως 8V», αναστροφή φάσης (0° ή 180°), direct ή όχι και επιλογή ζυγισμένης ή RCA εξόδου.

Tο σετ ολοκληρώνεται από τρεις ψηφιακές εξόδους, τις AES/EBU, I2S και S/PDIF, για να το συνδέσουμε σε κάποιο πιο εξελιγμένο εξωτερικό DAC. Ακόμα και ο τρόπος που τροφοδοτείται η συσκευή είναι ψαγμένος. Ο on/off διακόπτης βρίσκεται στο κάτω μέρος της συσκευής. Στην πίσω όψη, δίπλα από το ρευματολήπτη, ανάβει ένα κόκκινο φως αν η φάση στην πρίζα είναι λάθος (για να τη διορθώσουμε), ενώ υπάρχει και ένας γενικός διακόπτης on/off. 

ΜΕΙΓΜΑ ΦΩΤΟΣ ΚΑΙ ΨΗΦΙΩΝ 

Το να αποκαλύψεις τον εσωτερικό κόσμο ενός τόσο σύνθετου player, αν δε σου πουν πώς, δεν είναι και το ευκολότερο πράγμα στον κόσμο. Ο κ. Βαγγέλης Ησυχόπουλος της Audio Design μας το είπε ξεκάθαρα: «Απαιτείται Άλεν μεγάλου μήκους, το player ανοίγει μόνο από επάνω». Ευτυχώς, γιατί σίγουρα θα είχαμε πρόβλημα. Με όμορφο τρόπο ξεβιδώσαμε τις αρκετές βίδες, οι οποίες δε φεύγουν από τη θέση τους.

Αφαιρέσαμε το επάνω μέρος, και εμπρός μας, ως «έκθεση ηλεκτρονικών υλικών», παρουσιάστηκε ο κάτω κόσμος του player. Βασιλιάς στην κορυφή ο μηχανισμός CD-Pro 2 της Philips, εμπρός προς την πρόσοψη το τροφοδοτικό, πιο εκεί τεράστιοι πυκνωτές, λάμπες, κάρτα USB, ο μετατροπέας από ψηφιακό σε αναλογικό και το στάδιο εξόδου (επίσης λαμπάτο). 

Σε κάθε σημείο ανακαλύπτεις ένα μυστικό. Η τροφοδοσία είναι ανεξάρτητη για τα αναλογικά, τα ψηφιακά κυκλώματα. Όταν λέμε «ανεξάρτητη», εννοούμε πως έχει ακόμα και ξεχωριστούς μετασχηματιστές. Το δικό του τροφοδοτικό έχει και το transport. Η ανόρθωση είναι λαμπάτη με τη βοήθεια τεσσάρων λυχνιών 6Z4, οι οποίες πραγματικά ανάβουν.

Το στάδιο εξόδου είναι και αυτό λαμπάτο, και έχουμε ένα ζευγάρι τρίοδες 6H30Π κατασκευής Sovtek Μade in Russia σε κάθε κανάλι. Παντού βλέπει κανείς πυκνωτές 3,3μF της Mundorf, ενώ κάτω από το transport είναι συγκεντρωμένες όλες οι τοπικές σταθεροποιήσεις ρεύματος, περίπου δέκα τον αριθμό. Το USB DAC βασίζεται στο τσιπάκι ΧΜΟS και μπορεί να το «δει» χωρίς οδηγούς υπολογιστή Mac ή με ΧΜΟS οδηγούς για περιβάλλον Windows.

Κάτω από την πλακέτα του USB έχουμε το μετατροπέα που «στηρίζει» τις επιδόσεις του Ayon CD-5s. Είναι το τσιπ PCM1704 (παραγωγής 2000) επιπέδου 96kHz/24 bit, το οποίο η Burr-Brown το έχει αντικαταστήσει με το PCM1795 (που φθάνει τα 192kHz/32 bit). 

Τα ίδια PCM1704 χρησιμοποιεί και ο Theta Casablanca III HD που δοκιμάσαμε στο προηγούμενο τεύχος. Η Burr-Brown συμβουλεύει να αλλάξουμε τα PCM1704, όμως πολλοί μουσικόφιλοι επιμένουν ότι το PCM1704 είναι από τα πιο μουσικά τσιπ (DAC) -ουδέτερα και φυσικά- που έχουν κυκλοφορήσει ποτέ. Γιατί να το αλλάξουμε; Όλοι οι φίλοι του ήχου διαμαρτύρονται στην Burr-Brown που έπαψε τη διάθεση των PCM1704, αλλά η αγορά του high end είναι πολύ μικρή για να στηρίζει τις μεγάλες παραγωγές που θέλει ο Αμερικανός κατασκευαστής ημιαγωγών.

Τα PCM1704 του CD-5s είναι προσεκτικά διαλεγμένα, ενώ για την ορθή λειτουργία του συνδράμει ένας επεξεργαστής που αναλαμβάνει και το έργο της αναδειγματοληψίας στα 192/24 και των φίλτρων. Ο έλεγχος της στάθμης ως προενισχυτή της συσκευής γίνεται με τη βοήθεια του τσιπ PGA2320, επίσης της Burr-Brown (παραγωγής 2004), μια σχεδιαστική γραμμή την οποία ακολουθεί πλήθος audio συσκευών της αγοράς. Τo αναλογικό σήμα μετατρέπεται σε ψηφιακό από το Burr-Brown με κωδικό «PCM4202», που αποτελεί ένα κορυφαίο τσιπάκι του είδους. Από τις ψηφιακές εισόδους η συσκευή μπορεί να δεχθεί σήματα έως 192kHz/24 bit, γεγονός που το υποστηρίζει το CS8416 της Crystal. 

Ένα ακόμα «ψηφιακό» σημείο που αξίζει προσοχής είναι το τσιπάκι PCM2704, που βρίσκεται πίσω από τη θύρα USB. Αν και η θύρα δέχεται αρχεία υψηλής ανάλυσης, αυτό έχει «εσωτερικά» χαρακτηριστικά 16 bit/48kHz. Το τσιπ αυτό χρησιμοποιεί την adaptive επικοινωνία, και όχι ασύγχρονη με το υπολογιστή. Δηλαδή το σήμα ελέγχεται και χρονίζεται από τον υπολογιστή, και όχι από το DAC, με αποτέλεσμα το jitter να είναι ελαφρώς περισσότερο από ό,τι μιας USB με ασύγχρονη επικοινωνία. Έτσι, καλό είναι να δούμε τη θύρα USB ως ένα επιπλέον προσόν του CD-5s και ως την κεντρική του αποστολή. 

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 

Για τη δοκιμή της συσκευής επιστρατεύσαμε πλήθος άλλων συσκευών και καλο-ηχογραφημένων δίσκων CD. Βλέπετε, το CD-5s είναι μια πολυτάλαντη συσκευή, είναι ένας ψηφιακός προενισχυτής με λαμπάτη έξοδο, ένα DAC με λαμπάτη έξοδο, ένα USB DAC με λαμπάτη έξοδο και, φυσικά, ένα CD player με λαμπάτη έξοδο. Όπως διαπιστώνει κανείς, η λαμπάτη έξοδος είναι κοινός παρονομαστής για όλες τις λειτουργίες.

Για να φθάσει σε κατάσταση ακρόασης, το CD-5s θέλει το χρόνο του, να κάνει το warm-up, να γεμίσει τους πυκνωτές του και να «κάψει» τις λάμπες του. Οι ακροάσεις έγιναν σε balanced και RCA σύνδεση. Γενικά, είναι μια παν-ήσυχη συσκευή, τι κι αν είναι λαμπάτη. Δεν ακούς κανένα φύσημα ή βόμβο. Μόνο τα «κλικ» των ρελέ επιβεβαιώνουν την κάθε μας επιλογή, τα οποία δεν είναι και λίγα. 

Αφού έκαψε και ετοιμάστηκε, ο πρώτος δίσκος ήταν ο Spirit & The Blues και το κομμάτι Needed Time. Μια κορυφαία στερεοφωνική ηχογράφηση με ζεστασιά και απαλότητα, δύο στοιχεία που το CD-5s κάνει να ξεχωρίζουν ακόμα περισσότερο. Η φωνή του Eric Bibb ξεπροβάλλει σαν να «σκίζει» τη σκηνή. Micro και mega δυναμικά σε επάρκεια. Εντυπωσιακή στερεοφωνική εικόνα, με βάθος και βάρος που κυριολεκτικά σε συλλαμβάνουν.

Σώμα, όγκος και σάρκα παντού - ειδικά από τις χαμηλομεσαίες και κάτω, ο ήχος έχει τόση ενέργεια, που «στάζει» από δύναμη. Ακούγοντας την Eva Taylor στο αγαπημένο κομμάτι Everybody loves my Baby, εμπρός μας αναπλάθεται η μυσταγωγία της live ηχογράφησης, και ο χωροχρόνος του Pawnshop club της Στοκχόλμης το 1976 ξαναζεί. Η ατμόσφαιρα γεμίζει ψιθύρους, ανάσες, καπνούς και χειροκροτήματα. Τα δυναμικά είναι μαγικά και εδώ, σε συνεπαίρνουν και σε παρασύρουν στην ακρόαση. Η μαεστρία της λάμπας «μαγειρεμένη» από την Ayon είναι μια μυστική συνταγή που δεν ακούς κάθε μέρα και είναι τόσο... αθόρυβη. 

Όταν δοκιμάσεις το upsampling στα 192/96, τότε μειώνεται σχετικά η διαφάνεια, αλλά αυξάνει ακόμα περισσότερο το περιεχόμενο των δυναμικών. Δεν είναι ένα player που δίνει ρεσιτάλ ανάλυσης ή οξύτητας στον ήχο, αντίθετα ο ήχος του είναι μεστός, ουσιώδης, με πλήθος αναλογικών στοιχείων, μα, πάνω από όλα, φιλικός ως προς τα αυτιά μας. Ο ήχος του είναι ανάγλυφος. Τα μεγάλα χαρτιά του player είναι το τροφοδοτικό, το transport και οι λάμπες στην έξοδο - αυτά το κάνουν και ξεχωρίζει.

Ο προενισχυτής και το USB DAC είναι δύο επιπλέον δυνατότητες, που μπορεί κανείς να χρησιμοποιήσει για τη δημιουργία -για παράδειγμα- ενός συστήματος με λαμπάτη προενίσχυση (εμπεριέχεται στο CD-5s), αλλά με τρανζιστοράτο τελικό. Είναι επομένως σίγουρο ότι το CD-5s κατατάσσεται ανάμεσα στα καλύτερα CD player που κυκλοφορούν στην ελληνική αγορά με το δικό του ξεχωριστό αναλογικό ηχόχρωμα που σπάνια «βγαίνει» από μια ψηφιακή κατασκευή με έξτρα δυνατότητες. Και η Ayon το πετυχαίνει χρόνια τώρα... 

 

ΥΠΕΡ 

- Κορυφαία υλοποίηση 

- «Αναλογικός» ήχος 

- Πολυτάλαντος 

 

ΚΑΤΑ 

- Ανάλυση USB 

- Δε θυμάται το τελευταίο track 

 

ΣΧΟΛΙΟ 

Η αναζήτηση ενός κορυφαίου player κάνει στάση στο Ayon CD-5s, μια πολυ-μορφική συσκευή με ζουμερό, ζεστό και «εύκολο» ήχο. 

 

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ 

EIΔΟΣ: CD player, USB DAC, προενισχυτής 

ΣΤΑΘΜΗ ΕΞΟΔΟΥ: 0-4 Vrms ή 0-8 Vrms 

ΔΥΝΑΜΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ: >110dB 

AΠΟΚΡΙΣΗ ΣΥΧΝΟΤΗΤΩΝ: 20Hz-20kHz, ±0,2dB 

ANAΛΟΓΙΚΕΣ ΕΙΣΟΔΟΙ: 2xRCA (ή ΧLR) stereo line 

ΑΝΑΛΟΓΙΚΕΣ ΕΞΟΔΟΙ: 2xRCA, 2xXLR 

ΨΗΦΙΑΚΕΣ ΕΙΣΟΔΟΙ: USB, AES/EBU, S/PDIF, TosLink 

ΨΗΦΙΑΚΕΣ EΞΟΔΟΙ: S/PDIF, I2S, AES/EBU 

ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ: 50x41x13 εκ. 

ΒΑΡΟΣ: 19 κιλά 

 

ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΟΣ: Audio Design 

ΕΠΑΦΗ: 210.6459.608 

ΤΙΜΗ: 8.200 € 

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία: Esoteric K-05 »

ΠΗΓΕΣ ΔΟΚΙΜΕΣ

ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ

  • ΚΑΙΝΟΥΡΙΟ ΤΕΥΧΟΣ

    ΚΑΙΝΟΥΡΙΟ ΤΕΥΧΟΣ

    To νέο τεύχος κυκλοφορεί την Τρίτη (23/ΦΕΒ), με ένα συμβολικό χρήσιμο δώρο. Read More
  • 1

ΔΕΙΤΕ ΜΑΣ

MEMBERS OF...