fbpx
Πέμπτη, 07 Μαρτίου 2013 14:53

Abbingdon Music Research DP-777

ΤΙ ΚΟΙΝΟ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΕΧΕΙ ΜΙΑ ΝΕΑΡΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΠΟΥ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΖΕΙ ΜΗΧΑΝΕΣ ΥΨΗΛΗΣ ΠΙΣΤΟΤΗΤΑΣ ΜΕ ΤΟ MINI COOPER ΩΣΤΕ ΝΑ ΦΕΡΕΙ ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΤΗΣ ΓΕΝΕΤΕΙΡΑΣ ΤΟΥ ΘΡΥΛΙΚΟΥ «ΜΙΚΡΟΥ» ΤΗΣ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑΣ; ΤΗΝ ΕΜΠΝΕΥΣΗ ΚΑΙ ΤΗ ΡΗΞΙΚΕΛΕΥΘΗ ΔΙΑΘΕΣΗ, ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟΥΣ ΕΠΙΤΕΛΕΙΣ ΤΗΣ AMR... 

 Και επειδή, εξαιτίας συμβιβασμών, οι ωραίες ιδέες συχνά υφίστανται βαριές απώλειες στο δρόμο από το στάδιο της σύλληψης σε αυτό της τελικής παραγωγής, η εταιρεία του Thorsten Loesch μας παραδίδει τον ολοκαίνουργιο μετατροπέα της, αρκούντως «φορτωμένο» με καινοτομίες και δυνατότητες, ως τεκμήριο των λόγων της.

Έχοντας επίγνωση του παλμού της αγοράς, των ανακατατάξεων στις ψηφιακές τεχνολογίες και του ισοπεδωτικού ανταγωνισμού στη μέση κατηγορία, η AMR εφοδιάζει τον DP-777 με ασυνήθιστη πληθώρα λειτουργιών σε ένα πλήρες, θα λέγαμε, σύνολο, που έχει να επιδείξει τεχνική ολοκλήρωση σε κάθε του τομέα καθώς και βαριά κατασκευή, η οποία αποπνέει ποιότητα αντάξια της οικονομικής της κλάσης. 

Ενδεικτικά, αναφέρουμε την ασύγχρονη USB λύση για αναπαραγωγή αρχείων δειγματοληψίας έως και 192 kHz σε βάθος μέχρι 24 bit από τον υπολογιστή μας, το υπό κατοχύρωση κύκλωμα εξάλειψης του jitter και την ενσωμάτωση δύο μετατροπέων, ενός κλασικού 16 bit παλαιάς παραγωγής και ενός μοντέρνου 32 bit, για να επιλέγουμε όποιον ταιριάζει σ’ εμάς και στο μουσικό υλικό μας.

Όσο για το στάδιο εξόδου, είναι λαμπάτο, balanced, με ρυθμιζόμενη στάθμη και μπορεί να οδηγήσει τελικούς ενισχυτές, οπότε ο DP-777 καθίσταται δυνάμει και προενισχυτής, εξού και οι δύο αναλογικές είσοδοι που διαθέτει. Εξυπακούεται πως όλες οι παραπάνω και οι... παρακάτω ρυθμίσεις γίνονται από τη θέση ακρόασης με τηλεχειριστήριο. 

 

ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΩΝ... ΣΥΝΕΧΕΙΑ 

Θα έχετε ίσως παρατηρήσει ότι τα παράπονά μας όσον αφορά τους ψηφιοαναλογικούς μετατροπείς συχνότερα έχουν να κάνουν με την έλλειψη εισόδων και τις «διεκπεραιωτικές» λύσεις στον τομέα της USB. Η AMR σπεύδει να μας αιφνιδιάσει ευχάριστα, αφού παρέχει ολόκληρη την γκάμα ψηφιακών εισόδων, περιλαμβανομένων των AES και BNC, και μάλιστα εις διπλούν, συν μία επαφή USB.

Η τελευταία, δε, συγκαταλέγεται στις πλέον προηγμένες της τρέχουσας τεχνολογίας, καθώς συνίσταται στο δέκτη SMSC USB3318 και στo προγραμματιζόμενο FPGA US1030L1 της XMOS, που πλαισιώνεται από δύο ταλαντωτές χρονισμού στα 24,576 και 22,5792 MHz, για την υποστήριξη όλων των συχνοτήτων δειγματοληψίας έως τα 192 kHz. Η διαμεταγωγή είναι, φυσικά, ασύγχρονη και για την αναγνώριση της συσκευής απαιτούνται drivers που παρέχει η εταιρεία. 

Προτού το σήμα παραδοθεί στα DAC, έχει ληφθεί μέριμνα εξάλειψης του jitter με ένα κύκλωμα που η AMR ονομάζει «Zero Jitter» και αποτελεί ιδιόκτητη τεχνολογία της εταιρείας. Η ενεργοποίησή του είναι προαιρετική, καταργεί δε αυτομάτως τη δυνατότητα αναδειγματοληψίας, αν σας λέει κάτι αυτό... Διαφορετικά, και εφόσον χρησιμοποιείται το 32 bit DAC, η αναδειγματοληψία είναι εφικτή, και μάλιστα σε όποια συχνότητα επιλέξει ο χρήστης έως τα 192 kHz. 

Σχετικά με το τελευταίο DAC chip δεν έχουν γνωστοποιηθεί περισσότερα, ενώ η επιφάνειά του είναι «τριμμένη», ώστε να μη διακρίνεται η ταυτότητά του, κάτι που ισχύει και για το έτερο στα 16 bit, για το οποίο γνωρίζουμε μόνον ότι προέρχεται από τη Philips - οπτικά, πάντως, «φέρνει» στο TDA1543 και στα όμοιά του. Η πολιτική αυτή ίσως οφείλεται στο γεγονός ότι η συσκευή της δοκιμής μας είναι δείγμα προ-παραγωγής, και όχι τελικό προϊόν.

Πάντως, η ποιότητα των λοιπών υλικών στην υπερυψωμένη πλακέτα με τα DAC όπως και σε αυτή με τα κυκλώματα της USB είναι πολύ υψηλή, με ενδεικτική την παρουσία πυκνωτών Sanyo/OS-CON και ELNA Silmic II. Όσο για το αναλογικό τμήμα, οι πυκνωτές στο «δρόμο του σήματος» -εάν ορίζεται κάτι τέτοιο- φέρουν τη στάμπα της AMR, με σημαντικότερους τους δύο, τύπου μεταλλικού φιλμ, στην έξοδο. 

Κατά τα άλλα, στο πεδίο της τροφοδοσίας αξιοποιούνται δύο custom τετράγωνοι μετασχηματιστές τύπου ΕΙ-core, ένας για το αναλογικό στάδιο εξόδου κι ένας για το αμιγώς ψηφιοαναλογικό τμήμα, πλαισιωμένοι από διόδους Shottky, από αρκετούς σταθεροποιητές και από ηλεκτρολυτικούς εξομάλυνσης συνολικής χωρητικότητας περί τα 24.000μF της Nichicon.

Πέραν των λυχνιών εξόδου, που είναι οι διπλοτρίοδες 6Ν1P-EV παλαιάς παραγωγής (NOS), λάμπα θα συναντήσουμε και στις... εισόδους ψηφιακού σήματος AES και BNC. Πρωτότυπη ιδέα, που αποσκοπεί, κατά την AMR, στη βελτίωση του σχήματος και της καθαρότητας του παλμού. 

Δύο, λοιπόν, αναλογικές και οκτώ ψηφιακές είσοδοι, συν μία ασύγχρονη USB, αλλά και δυνατότητα χρήσης ως προενισχυτή λυχνίας, χάρη στη ρύθμιση της στάθμης εξόδου στο αναλογικό πεδίο με διακριτές αντιστάσεις, δίνουν το δικαίωμα στον DP-777 να διεκδικεί το «κέντρο» του συνοδού συστήματος και, ενδεχομένως, το επίκεντρο της προσοχής στην κατηγορία του, αρκεί, βεβαίως, να συμφωνήσει και το... αυτί. 

 

ΑΣ ΜΙΛΗΣΟΥΝ ΤΑ ΟΡΓΑΝΑ 

Έτοιμοι... 45 δευτερόλεπτα προθέρμανσης και καμία ωρίτσα «burn-in» αρκούν για να μας φέρουν στην ευχάριστη θέση όπου η ακουστική εμπειρία μιας συσκευής συμβαδίζει με τη «γεμάτη» υλικοτεχνική εικόνα του εσωτερικού της. Ο χαρακτήρας του DP-777 περιέχει αυτούσια τη ζωντάνια, το συναίσθημα και τον αρμονικό κόσμο της λυχνίας, βασισμένα όμως σε ένα πλαίσιο ακριβείας, διαχωρισμού και πληροφορίας. Το χαμηλό είναι επαρκώς ρωμαλέο σε παρουσία και σαφέστατο έως και αυστηρό κατά την ατάκα και την απόληξη του φθόγγου.

Η μεσαία είναι σαρκώδης, αρκετά πυκνή και ευχάριστα κορεσμένη προς το λαμπερό, ωστόσο προκύπτει εξαιρετικά ευκίνητη. Θα λέγαμε ότι διατηρείται σε μικροδυναμική και περιγραφική εγρήγορση, αποδίδοντας με επιτυχία και δύσκολα ηχοχρώματα, όπως αυτά των παλαιών εγχόρδων με εντέρινες χορδές. Οι υψηλές, τέλος, ισορροπούν μεταξύ έκτασης και γλυκύτητας, μεταξύ τραγανής σπιρτάδας και ρέουσας στιλπνότητας, αναλόγως του προγράμματος. Μοναδικό σημείο κριτικής εδώ είναι η ελαφριά βιασύνη κατά την απόληξη στο χρόνο, η οποία παραμένει ανεξαρτήτως επιλεγμένου DAC και φίλτρου εξόδου, δείχνει να μειώνεται όμως αισθητά όταν ανεβαίνει η ανάλυση του εισερχόμενου δείγματος ή όταν χρησιμοποιείται η είσοδος USB. 

Η στερεοφωνική εικόνα κάνει ένα «άνοιγμα» στο ύψος και στο πλάτος του χώρου ηχογράφησης που εντυπωσιάζει, ενίοτε ίσως και περισσότερο απ’ όσο θα θέλαμε. Μέσα σε αυτόν αβίαστα προκρίνεται η εγγύς λεπτομέρεια χαμηλής στάθμης, τοποθετώντας όργανα και ερμηνευτές ελάχιστα μπροστά από το νοητό άξονα μεταξύ των ηχείων, ενώ αυξάνεται και η εις βάθος ορατότητα, με αποτέλεσμα κάποια από τα πιο απομακρυσμένα σημεία να... έρχονται λίγο πιο κοντά μας.

Σε έργα για σόλο βιολί δραματοποιούνται οι πτυχώσεις του διακροτήματος των χορδών, αλλά αμβλύνονται κατά τι οι αιχμές του, γεγονός που, εκτός του ότι επιτείνει την απόλαυση, προσδίδει στο άκουσμα έναν ξεκούραστο ενθουσιασμό single-ended τριόδου και συμβάλλει στην πιο «εύληπτη» άρθρωση, βοηθώντας άρα την εμβάθυνση στην ερμηνεία. 

Φυσικά, η συμπεριφορά αυτή δε θα ήταν δυνατή δίχως την ικανότητα διαχωρισμού, που ο DP-777 κατέχει σε πολύ υψηλό βαθμό και η οποία απορρέει τόσο από την ακρίβεια στην υλοποίηση του ψηφιακού μέρους όσο και από τη ροή, τη διαφάνεια και την ταχύτητα του αναλογικού. Στις αρετές, δε, του τελευταίου μπορούμε να αποδώσουμε και την ελευθερία που παρέχεται στο υλικό υψηλής ανάλυσης να... απογειωθεί αλλά και το ότι ο προαναφερθείς ζήλος στην απόσβεση δεν καταφέρνει με τίποτα να... στεγνώσει την παρουσίαση.

Έτσι, η πολυπληθής ορχήστρα πείθει και ως προς τον όγκο της ομάδας και ως προς τον αριθμό των μελών που την αποτελούν, ενώ άκρως ικανοποιητικό είναι και το σκιτσάρισμα του περιγράμματος των ειδώλων, που μόνο στιγμιαία ατονεί, σε έντονα μεταβατικά ή σε σύνθετα ξεσπάσματα. 

Ας σημειωθεί, κλείνοντας, ότι το σημαντικότερο ίσως ενεργό στοιχείο στο κύκλωμα του DP-777, δηλαδή η λυχνία εξόδου, είναι φθαρτό και εναλλάξιμο, οπότε αντιλαμβάνεστε πόσες μικροαλλαγές μπορεί να υποστεί το αποτέλεσμα αλλά και πόσες δυνατότητες έχουμε να το επηρεάσουμε δοκιμάζοντας λάμπες. Επιπλέον, σημαντικό ρόλο παίζει η επιλογή DAC και λιγότερο καθοριστικό η επιλογή φίλτρου εξόδου.

Σκόπιμα δε θα σας κουράσουμε αναλύοντας τι κάνει το καθένα, μιας και στο τελικό προϊόν μπορεί κάποιες επιλογές να αλλάξουν. Ωστόσο, θα σημειώσουμε ότι -μέσα από πέντε φίλτρα για το HD DAC και άλλα δύο για το NOS- καταλήξαμε στους ίδιους συνδυασμούς με τους προτεινόμενους από τον κατασκευαστή σε ποσοστό... δύο στα δύο, γεγονός όχι συχνό, που, σ’ εμάς τουλάχιστον, λέει αρκετά για την άποψή του στο τελικό... κούρδισμα. 

 

Αντιπρόσωπος: Sound Gallery 

Επαφή: 210-6049.340 

Τιμή: 3.490 €

 

ΣΧΟΛΙΟ

Ο DP-777 μας κράτησε το ενδιαφέρον σε υψηλά επίπεδα, χάρη στον ηχητικό χαρακτήρα του και στις ρυθμίσεις που προσφέρει. Το Zero Jitter μας έγινε σταδιακά απαραίτητο, δίνοντας σταθερά καλύτερα σώματα και καθορισμό με οποιοδήποτε transport. Επίσης, πολύ θετικά αποτιμήσαμε τη λύση USB ως μία από τις πλέον αξιόλογες μεταξύ όσων έχουμε δοκιμάσει. 

 

ΥΠΕΡ

 

Λόγος αξίας/κόστους

Ήχος με λυχνιακές αρετές και ακρίβεια 

Ανάδειξη του υλικού υψηλής ανάλυσης

Τεχνική ολοκλήρωση, ποιότητα κατασκευής

«Απαρτία» εισόδων, εξόδων και δυνατοτήτων που δίνει αντοχή στο χρόνο

Πλήρης ελευθερία ρυθμίσεων από το χρήστη

 

ΚΑΤΑ

 

Μυστικοπάθεια ως προς τα ψηφιακά κυκλώματα, τουλάχιστον στο δείγμα προ-παραγωγής

 

 

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

Υποστηριζόμενες συχνότητες δειγματοληψίας: Έως 32 bit/192 kHz, 24 bit/192 kHz (USB)

Αναδειγματοληψία: Ναι, κατ’ επιλογή, έως τα 192 kHz 

Ψηφιακές είσοδοι: 2xXLR, 2xBNC, 2xRCA, 2xToslink, 1xUSB 

Αναλογικές είσοδοι: 2xRCA stereo

Αναλογικές έξοδοι: RCA stereo/XLR per channel

Λυχνίες εξόδου/εισόδου AES/BNC: 2x6Ν1P-EV/1x6Ν11P (ECC88, E88CC, 7308, Cca, 6DJ8, 6922, 6H23n-EV προαιρετικά)

Στάθμη εξόδου: >2V

Απόκριση συχνότητας: 20Hz-20kHz +0,0, -0,5dB

Λόγος σήματος προς θόρυβο «A» Weighted: >100dB

THD+N: <0,3%

Δυναμική περιοχή: >90dB

Διαχωρισμός καναλιών: >90dB

Κατανάλωση: <1W (Standby), <60W (Power on)

Άλλες δυνατότητες: HD και NOS DAC, κύκλωμα Zero Jitter, ρυθμιζόμενη στάθμη εξόδου

Διαστάσεις (ΠxΥxΒ): 45x12x37 εκ. 

Βάρος: 15,5 κιλά 

 

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία: « Benchmark DAC1 PRE Audiolab 8200DQ »

ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ

  • ΚΑΙΝΟΥΡΙΟ ΤΕΥΧΟΣ

    ΚΑΙΝΟΥΡΙΟ ΤΕΥΧΟΣ

    To νέο τεύχος κυκλοφορεί την Τρίτη (23/ΦΕΒ), με ένα συμβολικό χρήσιμο δώρο. Read More
  • 1

ΔΕΙΤΕ ΜΑΣ

MEMBERS OF...