Δευτέρα, 11 Ιουλίου 2016 11:17

miniDSP DDRC-22D Dirac Live

ΤΕST ΣΥΣΤΗΜΑ ΔΙΟΡΘΩΣΗΣ - ΙΣΟΣΤΑΘΜΙΣΗΣ

Όσες βόλτες κι αν κάνουμε στα καταστήματα για να διαλέξουμε τον ιδανικό για εμάς συνδυασμό ηχητικών συσκευών, πάντα θα ακούμε αυτό που προκύπτει από τον συνδυασμό χώρο στον οποίο παίζει το ηχοσύστημα, με αποτέλεσμα η επιλογή να εμπεριέχει και ένα ποσοστό τυχαιότητας. Δεν είναι λίγες οι φορές που λόγω ακουστικών προβλημάτων στο χώρο μας, απογοητευόμαστε από την απόδοση όταν το ηχείο που με τόσο κόπο ψάξαμε να βρούμε, έλθει στο σπίτι.

Ο χώρος ενίοτε προσθέτει «λόφους», «κοιλάδες» και «λακκούβες» στο φάσμα, δημιουργεί στάσιμα κύματα που μεταφράζονται σε ακυρώσεις συχνοτήτων προδίδοντας όλη τη δουλειά των μηχανικών ήχου που έχουν σχεδιάσει τα ηχεία. Οι επεμβάσεις στον ίδιο το χώρο είναι σχεδόν πάντα δύσκολο να γίνουν. Δεν είναι και ότι πιο εύκολο να ζει κανείς στο σαλόνι του με μπασοπαγίδες, ηχοαπορροφητικά και διαχύτες.

Η λύση της ισοστάθμισης έχει και αυτή τα θέματά της. Από τη μία το interface των εφαρμογών προϋποθέτει γνώσεις φυσικής και από την άλλη η τάση να απευθύνεται σε χρήστες υπολογιστή που τον χρησιμοποιούν κυρίως ως πηγή, απογοητεύει το μέσο χομπίστα που θέλει την αμεσότητα χρήσης των κλασικών συσκευών ήχου. 

TO ΦΛΕΡΤ ΚΑΙ Ο ΓΑΜΟΣ
Η ιδέα πίσω από το miniDSP με το Dirac Live είναι να τα αλλάξει όλα αυτά υποστηρίζοντας ένα από τα πιο φιλικά προς το χρήστη και αποτελεσματικά συστήματα ισοστάθμισης. Το πρόβλημα που καλείται να λύσει είναι όχι απλά να βελτιώσει την απόκριση, αλλά να μπορεί να αποφύγει την ισοπεδωτική λογική του άχρωμου, άγευστου και εν τέλει «ανέραστου» ήχου που προκύπτει από άλλα συστήματα ισοστάθμισης.

Ο στόχος είναι να υπάρχει η δυνατότητα να παραμείνει ο χαρακτήρας του ηχοσυστήματος κοντά σε εκείνο που το έκανε να προτιμηθεί ευθύς εξαρχής και στη συνέχεια ο τρόπος με τον οποίο γίνεται η επέμβαση να είναι εύκολη και κατανοητή για τον καθένα. Η τελευταία προϋπόθεση για την επιτυχία είναι όλο αυτό να μπορεί να χρησιμοποιηθεί κατόπιν εύκολα και γρήγορα στο ρακ με το υπόλοιπο ηχοσύστημα. Εδώ έρχεται το «κουτί» του miniDSP να προσθέσει το τελευταίο αυτό στάδιο.

Το DDRC-22D αναλαμβάνει να επεξεργαστεί το σήμα όπως αυτό προκύπτει από την ισοστάθμιση του Dirac, στη συνέχεια να αποθηκεύσει τα αποτελέσματα της ισοστάθμισης του Dirac Live και τέλος να προσφέρει άμεση επιλογή μεταξύ τεσσάρων διαφορετικών φίλτρων, αφού ως γνωστό δεν υπάρχει «ένα φάρμακο δια πάσα νόσο». Τοποθετείται ανάμεσα στην πηγή και την ψηφιοαναλογική μετατροπή του σήματος, έχοντας μόνο ψηφιακές εισόδους και εξόδους.

Εκτός της συνηθισμένης οπτικής και ομοαξονικής υπάρχει και AES/EBU (ψηφιακό XLR) δίνοντας έτσι τη δυνατότητα να δεχτεί σήμα που φτάνει έως το επίπεδο των 32bit/216KHz. Πρόκειται για ένα από τα τέσσερα miniDSP με Dirac Live. Στην ίδια σειρά υπάρχουν τα DDRC-88A που απευθύνεται σε πολυκάναλα συστήματα, το DDRC-22A για αμιγώς αναλογικά στερεοφωνικά συστήματα και το DDRC-22DA που είναι όπως το μοντέλο της παρούσας δοκιμής, με τη διαφορά ότι ενσωματώνει και ψηφιοαναλογικό μετατροπέα, έχοντας αναλογικές εξόδους.


ΤΟ ΚΑΤΑΛΛΗΛΟ «ΑΥΤΙ»
Όσο καλό και να είναι στις παραμέτρους του ένα σύστημα ισοστάθμισης, δεν είναι τίποτε χωρίς το κατάλληλο όργανο για τη διαδικασία, το μικρόφωνο. Το μυστικό του UMIK-1 που παρέχεται μαζί με το miniDSP της επιλογής μας (ή και μόνο του) είναι ότι για κάθε ξεχωριστή μονάδα μικροφώνου υπάρχουν ειδικές μετρήσεις από το εργοστάσιο. Αυτός είναι ο λόγος που θα χρειαστεί να εισάγουμε το σειριακό αριθμό του στην ιστοσελίδα του miniDSP, προκειμένου να κατεβάσουμε το ειδικό αρχείο που αντιστοιχεί σε αυτό. Ένα ακόμα βήμα που θα χρειαστεί να κάνουμε πριν ξεκινήσουμε τον... πόλεμο με τα προβλήματα ακουστικής, είναι να εγκαταστήσουμε τη σουίτα Dirac Live στον υπολογιστή μας. Τα υπόλοιπα είναι εύκολα. Συνδέουμε το DDRC-22D και το UMIK-1 με καλώδιο USB στον υπολογιστή, εκκινούμε τη σουίτα Dirac Live, επιλέγουμε το μικρόφωνο και φορτώνουμε το ειδικό αρχείο γι’ αυτό.

Ρυθμίζουμε την ένταση για κάθε κανάλι ξεχωριστά έχοντας τοποθετήσει το UMIK-1 στη θέση ακρόασης και είμαστε έτοιμοι να ξεκινήσουμε τις μετρήσεις. Ο τύπος της θέσης ακρόασης έχει σημασία ως προς τις θέσεις που θα τοποθετηθεί το μικρόφωνο για τις μετρήσεις (συνολικά 9) οι οποίες πρέπει να απέχουν μεταξύ τους τουλάχιστον κατά 30 εκατοστά. Ο σκοπός είναι να δημιουργηθεί ένα ευρύ sweet spot μέσα στο οποίο θα ακούμε το διορθωμένο πλέον ήχο. Για το DDRC-22D οι τύποι είναι δύο και σχηματικά στην οθόνη εμφανίζονται ως καναπές και καρέκλα, αντιστοιχώντας η πρώτη στο τυπικό σαλόνι και η δεύτερη σε ένα πιο «στενό» χώρο ακρόασης όπως ένα γραφείο.

_σημείων_διόρθωσης.png


ΩΡΑ ΓΙΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙ
Το Dirac θα μας καθοδηγήσει στην τοποθέτηση του μικροφώνου σε κάθε θέση και αφού τελειώσουμε με όλες, ξεκινά η... διασκέδαση. Θα βρεθούμε μπροστά σε ένα διάγραμμα που θα μας δείξει πως συμπεριφέρεται το σύστημα σε όλο το ακουστό φάσμα. Εδώ είναι καλό να σώσουμε τα αποτελέσματα των μετρήσεων για να μπορέσουμε στη συνέχεια να επέμβουμε επιμέρους στις συχνότητες που μας ενδιαφέρουν. Το σύστημα θα μας προτείνει και την ιδανική καμπύλη απόκρισης (magnitude response) έχοντας πλέον λάβει τα χαρακτηριστικά του των ηχείων υπ’ όψη. Η καμπύλη αυτή είναι προορισμένη να έχει ένα πολύ ελαφρύ roll-off στις υψηλές συχνότητες.

Εάν θέλουμε εδώ μπορούμε να επιλέξουμε «optimize» και να έχουμε πλέον την απόκριση να ακολουθεί την ιδανική αυτή καμπύλη. Αυτό ήταν. Έχουμε πλέον ένα διορθωμένο ακουστικά σύστημα ήχου, που επιπλέον έχει διορθώσει και την απόκριση σε κρουστικό παλμό (impulse response) δηλαδή μετατοπίζει χρονικά την κρουστική απόκριση μέχρι το σημείο που αυτή είναι η βέλτιστη. Αυτό λειτουργεί «ιαματικά» ως προς την αντίληψη που έχει ο εγκέφαλος στην ακρίβεια με την οποία παρουσιάζεται η ηχητική σκηνή (αυτό που λέμε soundstage) και θεαματικά ως προς την καθαρότητα και την αμεσότητα. Σε κάθε περίπτωση έχουμε επιλογή να δούμε ξεχωριστά διαγράμματα για το κάθε ηχείο, πριν και μετά τη διόρθωση καθώς και όλα μαζί. Όμως αυτό δεν είναι όλο.

Όπως είπαμε στην αρχή, επιτρέπεται να διορθώσουμε κατά τέτοιο τρόπο την απόκριση που να μη χάνει το χαρακτήρα του το ηχείο. Αυτό που επιτρέπει το Dirac είναι να απομονώσουμε το σημείο που μας ενδιαφέρει και να «χαράξουμε» τη δική μας ιδανική καμπύλη απόκρισης στα σημεία που εμείς θέλουμε, ακόμα κι αν πρόκειται για ολόκληρο το φάσμα. Στο παράδειγμά μας επιλέξαμε ένα εύρος μεταξύ των περίπου 60 και 300Hz, εκεί που προκύπτουν τα περισσότερα προβλήματα λόγω των «ατίθασων» χαμηλών συχνοτήτων.

Μπορούμε να προσθέσουμε πρακτικά όσα σημεία θέλουμε επάνω στην ιδανική καμπύλη, να ζουμάρουμε όσο θέλουμε προκειμένου να ακολουθήσουμε τη συμπεριφορά της αυθεντικής συμπεριφοράς του ηχείου με ακρίβεια και να τα μετακινήσουμε στους δύο άξονες, αυξομειώνοντας την ένταση στις συχνότητες που μας ενδιαφέρουν. Το τελευταίο στάδιο της διαδικασίας είναι να αποθηκεύσουμε σε μία από τις 4 θέσεις μνήμης το αποτέλεσμα στο DDRC-22D (με απλό drag ‘n’ drop) και από εκεί και πέρα να επιλέξουμε από ποια είσοδό του θα ακούμε και ποιο φίλτρο θα ακούμε. Δύο πράγματα είναι ευθύς εξ’ αρχής αισθητά κατόπιν της διόρθωσης.

Το άμεσο «μάζεμα» οποιασδήποτε υποψίας «ουράς» και του παρατεταμένου βουητού στο χαμηλό. Σε άμεση αντιπαράθεση χωρίς τη διόρθωση ενεργή, το μπάσο χαλαρώνει και καθυστερεί.

Η δεύτερη πολύ αισθητή διαφορά είναι το πόσο ανοίγει η σκηνή μπροστά μας. Εδώ η διόρθωση του delay έχει κάνει θαύματα. Είναι ξεκάθαρο λοιπόν ότι το Dirac όχι μόνο αφαιρεί τα σημαντικότερα προβλήματα αλλά επιτυγχάνει να κάνει το σύστημα να ακούγεται πολύ πιο ελεγχόμενο, ή ας μας επιτραπεί να πούμε πιο… ακριβό. Λόγω της δυνατότητας όλα αυτά μπορούν να γίνουν χωρίς να χάνεται ο χαρακτήρας που προϋπάρχει, είναι σαν να έχουμε εμείς μπει στο σχεδιαστήριο και να έχουμε φτιάξει το ίδιο ηχείο με καλύτερη απόδοση.

_μέτρησης.png


ΕΠΟΜΕΝΩΣ
Ο καλύτερος συνδυασμός ευκολίας και ουσιαστικής διόρθωσης στον ήχο που έχουμε δοκιμάσει. Το Mini DSP καταφέρνει αποτελέσματα γρήγορα και εύκολα γιατί το μυστικό του είναι ότι εστιάζει στη διόρθωση των μεγαλύτερων προβλημάτων ακουστικής, με τρόπο απλό και κατανοητό για τον οποιοδήποτε, ενώ ταυτόχρονα δεν διαφέρει από μία ακόμη συσκευή ήχου που βρίσκεται στο ρακ.


Tip01: Είναι συμβατό με εντολές τηλεχειρισμού Philips, Sony, NEC και Apple, μέσω του ειδικού Utility Program που κατεβάζετε από την ιστοσελίδα του miniDSP.

Tip02: Μαζί με τη σουίτα Dirac Live κατεβαίνει και η εφαρμογή Digital Audio Processor με 4 θέσεις μνήμης στην οποία μπορούμε να «φορτώσουμε» τα project μας όταν χρησιμοποιείται ως επεξεργαστής το PC.


Υπέρ
Άμεσο και ακριβής βελτίωση χωρίς να αλλοιώνεται ο ηχητικός χαρακτήρας
Εύκολο στη χρήση
Καλιμπραρισμένο μικρόφωνο
Επεξεργασία σήματος εσωτερικά στα 96KHz, σπάνιο για την κατηγορία τιμής.


Κατά
Η καθοδήγηση σε κάθε θέση μέτρησης θα μπορούσε να απεικονίζεται με περισσότερη ακρίβεια
Δεν επαρκεί το απλό επιτραπέζιο τρίποδο που έρχεται μαζί με το μικρόφωνο
Δεν υπάρχει μοντέλο miniDSP me Dirac που να ενσωματώνει αναλογικές και ψηφιακές εξόδους


miniDSP DDRC-22D
EIΔΟΣ: ΨΗΦΙΑΚΟΣ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΤΗΣ ΗΧΟΥ
ΕΙΣΟΔΟΙ: 1xUSB B, 1xΟμοαξονική ψηφιακή, 1xΟπτική ψηφιακή, 1xAES EBU
ΕΞΟΔΟΙ: 1xΟμοαξονική ψηφιακή, 1xΟπτική ψηφιακή, 1xAES EBU
ΕΙΣΟΔΟΣ/ΕΞΟΔΟΣ ΣΗΜΑΤΟΣ: 32bit/216KHz, 24bit/96KHz
DSP:
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ: 214,5x41,5x206 χλστ.
ΒΑΡΟΣ: 1,4 κιλά

ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΟΣ: PROJECTING & SOUNDING ART
ΕΠΑΦΗ: 210.9949.071-072
Τιμή: 1.106 ευρώ (περιλαμβάνεται το UMIK-1)

UMIK-1
EIΔΟΣ: ΠΑΝΚΑΤΕΥΘΥΝΤΙΚΟ ΠΥΚΝΩΤΙΚΟ ΜΙΚΡΟΦΩΝΟ
ΣΥΝΔΕΣΗ: 1xmini USB
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ: 180x20 χλστ.
ΒΑΡΟΣ: 118 γρ.
Τιμή: 103 ευρώ

http://www.projecting-art.com/

_συχνοτικού_εύρους_συχνοτήτων.png

 ΚΕΙΜΕΝΟ: ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΠΛΑΚΟΥΤΣΗΣ

OΘΟΝΕΣ ΠΡΟΒΟΛΗΣ

ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ

  • 1

ΔΕΙΤΕ ΜΑΣ