fbpx
Τρίτη, 31 Οκτωβρίου 2017 13:08

Wilson Audio Sabrina: Ηχείο [Review]

 

Όταν ένα ηχείο σε πείθει με Τσαϊκόφσκι και Στραβίνσκι σκεφτείτε τι μπορεί να κάνει όταν παίζει την… υπόλοιπη μουσική.

Η ιστορία του Dave Wilson ξεκινάει στα τέλη της δεκαετίας του ‘70. Ξεκίνησε την καριέρα ως ένας σπουδαίος μηχανικός ήχου, δημιουργός εξαιρετικών ηχογραφήσεων αναφοράς. Δεν τον ικανοποιούσαν όμως τα high-end ηχεία της εποχής, οπότε εύλογα στράφηκε και στη σχεδίαση ηχείων. Το πρώτο του δημιούργημα ήταν το Wilson Audio Modular Monitor, το θρυλικό WAMM, το καλύτερο και ακριβότερο ηχείο της εποχής του (1980). Το επόμενο ήταν το μικροσκοπικό, αλλά θαυματουργό WATT (Wilson Audio Tiny Tot), ένα εκπληκτικό ηχείο βάσης της εποχής του το οποίο αργότερα συνοδεύτηκε από το Puppy, το δικό του υπογούφερ. Η ένδοξη ιστορία της Wilson συνεχίστηκε με λαμπρά αποτελέσματα, με τον David Wilson να δημιουργεί το ένα αριστουργηματικό ηχείο μετά το άλλο.

Τεχνολογικά αυτό που πάντα διαχώριζε τα ηχεία του από αυτά του ανταγωνισμού, είναι κατά κύριο λόγο τα συνθετικά υλικά που η εταιρεία δημιούργησε με στόχο την κατασκευή καμπινών με ηχητική αδράνεια και αχρωμάτιστη συμπεριφορά (η Wilson τα ονομάζει Material X, S και M). Επιπλέον οι χρησιμοποιούμενες μονάδες είναι ειδικά κατασκευασμένες με βάση τις αυστηρές προδιαγραφές της Wilson, ενώ οι σχεδιάσεις των κροσόβερ επιτυγχάνουν συχνοτικό, φασικό και χρονικό ταίριασμα των μονάδων. Τα συνθετικά υλικά κατασκευής των καμπινών των ηχείων είναι μείγματα ορυκτών, πολυμερών, ινών άνθρακα και χαρτιού. Το καθένα από τα τρία υλικά έχει διαφορετική συχνότητα συντονισμού (για παράδειγμα το υλικό X συντονίζεται στα 1,2kHz). Κατά συνέπεια σε κάθε ηχείο χρησιμοποιείται ένας συνδυασμός τους για τα γούφερ, μιντρένιτζ και τουίτερ που έχουν αντίστοιχα διαφορετικές συχνότητες συντονισμού.
Σήμερα η γκάμα της εταιρείας περιλαμβάνει μια πληθώρα ηχείων, από το πιο προσιτό Sabrina που δοκιμάζουμε εδώ, έως τα κορυφαία και θηριώδη Alexandria XLF και Alexx που κοστίζουν μια περιουσία.

Από το Watt/Puppy και το Alexandria XLF στο Sabrina
Το Sabrina είναι το πιο προσιτό ηχείο που κατασκευάζει σήμερα η Wilson Audiο και η απάντηση στους απανταχού μουσικόφιλους που δεν μπορούσαν να αντέξουν το υψηλό κόστος των υπάρχοντων μοντέλων. Σε μέγεθος δεν είναι μεγαλύτερο από το αρχικό Watt/Puppy, το αντίστοιχο entry level ηχείο Wilson της εποχής του, σχεδιαστικά όμως είναι ένα σαφώς πιο εξελιγμένο ηχείο σε όλους τους τομείς.

 


Παρότι το Sabrina είναι ακόμα πιο προσιτό (18.940 ευρώ) από το Sophia 3 που ήταν το entry-level μοντέλο της εταιρείας, αλλά και από το ηχείο βάσης Duette, η έμπνευση για τη δημιουργία της προέρχεται από το κορυφαίο Alexandria XLF. Ουσιαστικά ο David Wilson ήθελε να πάρει την εμπειρία από τη σχεδίαση του Alexandria και να την μεταφέρει σε ένα ηχείο αρκετά προσιτό, ώστε να απευθύνεται σε μια μεγάλη μερίδα μουσικόφιλων. Αυτή είναι και η μεγάλη υπόσχεση της Wilson με τo Sabrina. Να δημιουργήσει ένα ηχείο, το οποίο όπως το αρχικό Watt/Puppy, να μπορεί να σταθεί δίπλα σε υλοποιήσεις πολύ μεγαλύτερου μεγέθους και υψηλότερου κόστους, χωρίς να υστερεί σε δυναμική περιοχή και ηχητική απόδοση. Να αποστάξει δηλαδή τον θρυλικό ήχο της Wilson Audio σε ένα ηχείο που για πρώτη φορά κοστίζει κάτω από 20.000 ευρώ.


Η πανέμορφη Sabrina λοιπόν είναι ένα ηχείο τριών δρόμων, τριών μεγαφώνων με φόρτιση ανάκλασης χαμηλών. Παρά το μικρό της σχετικά μέγεθος κάθε ηχείο ζυγίζει 43 κιλά. Για την κατασκευή της καμπίνας έχει χρησιμοποιηθεί ένας συνδυασμός του υλικού X (για την μπάφλα και το κάτω τμήμα του ηχείου) με HDF, κρατώντας έτσι το κόστος σε πιο λογικά επίπεδα. Εκτός από την οπή που φορτίζει το γούφερ, στο πίσω τμήμα του ηχείου υπάρχει και μια δεύτερη οπή για την φόρτιση του μιντρέιντζ, ενώ το τουίτερ διαθέτει και αυτό το δικό του εσωτερικό θάλαμο απόσβεσης. Η μπάφλα είναι καλυμμένη με τσόχα για την απορρόφηση των περιθλάσεων.

Οι τρεις μονάδες είναι παραλλαγές των μεγαφώνων που χρησιμοποιούνται και σε άλλα ηχεία της Wilson. Το τουίτερ 1 ίντσας μεταξωτού θόλου βασίζεται στο Convergent Synergy τουίτερ του Alexandria XLF. To μιντ έχει κώνο 5,7 ιντσών από ειδικά ενισχυμένο χαρτί, ενώ το γούφερ είναι 8 ιντσών από ενισχυμένο χαρτί και είναι παρόμοιο με το γούφερ που χρησιμοποιείται στο Alexia. Τα σημεία κροσόβερ είναι τοποθετημένα στους 1,9kHz και 350Hz, υψηλότερα από ότι συνηθίζει η εταιρεία, αλλά πιο κατάλληλα για τα μεγάφωνα της Sabrina. Το κροσόβερ παρουσιάζει γραμμική απόκριση συχνότητας και φάσης, ενώ επιτυγχάνει χαμηλές παραμορφώσεις, απόκριση στις χαμηλές και σωστή απόδοση των δυναμικών.

Για τη σχεδίαση του κροσόβερ χρησιμοποιείται ένας συνδυασμός computer modeling, ακουστικής ανάλυσης και εξονυχιστικών ακροάσεων. Επιπλέον το Sabrina δεν διαθέτει διπλοκαλωδίωση, αυτό σύμφωνα με την εταιρεία, θα επέφερε πτώση της ηχητικής ποιότητας. Από πλευράς προδιαγραφών, η απόκριση συχνότητας του ηχείου είναι 31- 21kHz, με ευαισθησία 87dB/W/m και ονομαστική αντίσταση 4Ω που πέφτει στα 2,53Ω στα 139Hz. Αυτό σημαίνει ότι η Sabrina θα παίξει αξιοπρεπώς με έναν ενισχυτή 50Wrms, όπως προτείνει ο κατασκευαστής, αλλά για να «τραγουδήσει» χρειάζεται έναν καλό 200άρη τελικό με υψηλή δυνατότητα παροχής ρεύματος και αντίστοιχη ηχητική απόδοση. Να προσθέσουμε επίσης ότι τα μεγάφωνα του ηχείου στρώνονται στο εργοστάσιο επί 12 ώρες, αλλά χρειάζονται άλλες 24 ώρες στρώσιμο από το χρήστη για να έρθουν στο μέγιστο των δυνατοτήτων τους. Εννοείται ότι το επίπεδο της ποιότητας κατασκευής και του φινιρίσματος είναι όπως σε όλα τα ηχεία της Wilson Audio υπεράνω κριτικής. Από τα υλικά του κροσόβερ και τις εσωτερικές καλωδιώσεις, έως την κατασκευή της καμπίνας και το φινίρισμα σε γυαλιστερό χρώμα, δεν έχουν να ζηλέψουν τίποτα από τα άλλα σαφώς ακριβότερα ηχεία.

 

Η ζωή με τη Sabrina
Εάν ένας audiophile ακούσει το Sabrina με κλειστά μάτια θα θεωρήσει ότι ακούει ένα καλοκουρδισμένο ηχείο πάνελ, ένα καλό ηλεκτροστατικό με πολύ καλή απόδοση στις χαμηλές, ενδεχομένως ένα από τα καλά υβριδικά της Martin Logan. Τόσο ισορροπημένος, ομοιογενής και διάφανος είναι ο ήχος της Sabrina. Στο λεξικό μουσικών όρων δίπλα στον όρο «ομοιογένεια» θα έπρεπε να αναγράφει Wilson Audio Sabrina! Τόσο δεμένα είναι τα τρία μεγάφωνα τονικά, φασικά και χρονικά, ώστε το ηχείο ακούγεται σαν σχεδίαση πλήρους φάσματος.


Αυτό είναι εξαιρετικά δύσκολο να επιτευχθεί, για πολλές ανταγωνιστικές υλοποιήσεις παραμένει άπιαστο όνειρο και όμως στα ηχεία της Wilson θεωρείται δεδομένο. Το Sabrina προχωρά ένα βήμα παραπέρα, στην ισορροπημένη κάλυψη του ηχητικού φάσματος. Καμία συχνότητα δεν ξεχωρίζει, δεν τραβάει την προσοχή, δεν ενοχλεί, δεν χρωματίζει τον ήχο. Έτσι το ηχείο καταφέρνει να αφαιρέσει, (όσο αυτό είναι δυνατόν για ένα ηχείο), την ηχητική του ταυτότητα από την αλυσίδα αναπαραγωγής. Είναι δηλαδή ένα audiophile ηχείο με την ακρίβεια και την ουδετερότητα των καλών μόνιτορ. Θα ικανοποιήσει και τον απαιτητικό μουσικόφιλο, αλλά και τον μηχανικό ήχου που θέλει έναν πιστό αναπαραγωγέα. Σε αυτό το σημείο το DNA της εταιρείας, ειδικά του θρυλικού Watt/Puppy που στην εποχή του αποτέλεσε έξοχο μόνιτορ, έχει διατηρηθεί στο Sabrina, αν μη τι άλλο έχει βελτιωθεί.


Σε αντίθεση λοιπόν με το Watt/Puppy, που διέθετε υπεραναλυτικό και κλινικό χαρακτήρα, το Sabrina έχει εκπληκτικά σαγηνευτικό και μουσικό ήχο, αποπλανεί τον ακροατή. Μια sexy δημιουργία που θα θέλαμε να ακούμε τις αγαπημένες μας μουσικές, χωρίς να μπορούμε να επικεντρωθούμε στους επιμέρους τομείς της ηχητικής αναπαραγωγής. Τονικά το μικρό Wilson είναι «καρφί» αποφεύγοντας και τον υπεραναλυτικό ήχο του Watt/Puppy αλλά και τις «γλυκυδερές» χροιές πολλών ανταγωνιστικών υλοποιήσεων. Έτσι το ματσάρισμα με τα συνοδά ηλεκτρονικά γίνεται ακόμα πιο εύκολο. Τα θέλγητρα του Sabrina δεν σταματούν εδώ, εδώ αρχίζουν!


Το ηχείο αναδημιουργεί μια τρισδιάστατη ηχητική σκηνή με εντυπωσιακή ευκρίνεια στην τοποθέτηση των οργάνων, ενώ το κάθε όργανο έχει ρεαλιστικές διαστάσεις. Οι μεσαίες είναι υπέροχες, φυσικότατες και πεντακάθαρες, ενώ το άριστο δέσιμο με τις επίσης ρεαλιστικές και αέρινες υψηλές αγγίζουν την μαγεία των καλών ηλεκτροστατικών. Το Sabriba δεν γνωρίζει τι θα πει «γρέζι» και «χρωματισμός», σε όλο το ακουστικό φάσμα ο ήχος είναι πεντακάθαρος, με έξοχη ροή και φινέτσα. Οι χαμηλές και μεσοχαμηλές είναι επίσης εξαιρετικές, ειδικά για το μέγεθος του ηχείου και τη διάμετρο του γούφερ. Το Sabrina κατεβαίνει αρκετά χαμηλά, με ρώμη και όγκο, ενώ ο έλεγχος και η ταχύτητα ανταπόκρισης στα μεταβατικά είναι κορυφαίος. Δίνει την εντύπωση ότι είναι μεγαλύτερο ηχείο με τουλάχιστον 10ιντσο γούφερ, καθώς μετακινεί γενναίες ποσότητες αέρα ακόμα και στο πλέον απαιτητικό πρόγραμμα.


Η δυναμική περιοχή είναι ανεξάντλητη, το ηχείο αποκαλύπτει έως και την παραμικρή λεπτομέρεια στα ήσυχα περάσματα, ενώ στα μεγάλα ξεσπάσματα «βρυχάται» δίχως ίχνος συμπίεσης. Δυνατό ενισχυτή να έχετε και το Sabrina θα σας αποζημιώσει με χορταστικές, εξαιρετικά υψηλές στάθμες, όντας ουσιαστικά το κορυφαίο ηχείο για όλα τα είδη μουσικής. Το τελικό ηχητικό αποτέλεσμα με το Sabrina είναι ένας πραγματικά «μεγάλος» ήχος που θυμίζει ζωντανή μουσική και όχι ηχογράφηση, αυτό είναι το μεγαλύτερο του προτέρημα. Δύσκολα μπορεί να επικεντρωθεί κάποιος στις υψηλές, τις μεσαίες, τις χαμηλές του προγράμματος, αφού το Sabrina τον σπρώχνει από μόνη της να ξεχάσει την αναπαραγωγή και να απολαύσει τη μουσική!


Όσο για τις απαιτήσεις σε ισχύ και ρεύμα, παρά τη σχετικά χαμηλή ευαισθησία και την ελάχιστη αντίσταση των 2Ω, δεν θα λέγαμε ότι είναι τόσο απαιτητικό ηχείο. Με τον 40άρη λαμπάτο Octave V40 SE έπαιξε αξιοπρεπέστατα, με ικανοποιητικές στάθμες, ενώ με τον πιστό μας Rotel RA-1570 έπαιξε ιδιαίτερα δυνατά, όχι όμως τόσο καλά από πλευράς ηχοχρωμάτων. Στο σημείο αυτό το Sabrina είναι απαιτητικό όχι τόσο πολύ για ποσότητα watt, αλλά για ποιότητα watt. Για αυτό καταλήξαμε στον Symphonic Line RG7 mk4. Το Sabrina θα παίξει άψογα ακόμα και σε σχετικά μικρούς χώρους, προσθέτοντας στα θέλγητρα της αυτό της εύκολης τοποθέτησης. Το ηχείο είναι δηλαδή αποκαλυπτικό του προγράμματος και των συνοδών μηχανημάτων, χωρίς όμως να απορρίπτει. Θα αποστάξει τη μουσική ακόμα και από μια λιγότερη καλή εγγραφή και θα παίξει αξιοπρεπώς και με έναν λιγότερο καλό ενισχυτή, δίχως να ενοχλήσει. Χρειάζεται πάντως να συνοδευτεί από πηγές και ενισχυτικά αντίστοιχης κλάσης και να τοποθετηθεί με φροντίδα, για να μπορέσει να αποδώσει στο μέγιστο των δυνατοτήτων της, μεταφέροντας τον ακροατή στον έβδομο ουρανό!
Τα κατάφερε λοιπόν η Wilson να αιχμαλωτίσει τον θρυλικό της ήχο σε ένα προσιτό ηχείο;

Ναι, και μάλιστα με το παραπάνω. Το Sabrina είναι ένα ηχείο λογικού κόστους (για τα δεδομένα του high-end), με εκτεταμένο συχνοτικό εύρος, διάφανο και ομοιογενή ήχο, πλήρη απουσία χρωματισμών καμπίνας και δυνατότητα να επικοινωνήσει το συναισθηματικό φορτίο της μουσικής στον ακροατή. Είναι πιθανότατα το καλύτερο ηχείο της κατηγορίας του. Προσέξτε όμως; Εάν το «ακούσετε», θα το ερωτευτείτε, οπότε φροντίστε να μπορείτε να το κάνετε δικό σας.

ΤΙP01: Κυκλοφορεί σε πέντε χρωματισμούς όπως τα: “Obsidian Black”, “Desert Silver”, “Galaxy Gray”, “Biarritz White” και “Titan Red”.

 

TEXNIKA ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
EIΔΟΣ: ΗΧΕΙΟ ΔΑΠΕΔΟΥ
Σχεδίαση: Ηλεκτροδυναμικό ηχείο τριών δρόμων, ανάκλασης χαμηλών
Μονάδες: τουίτερ μεταξωτού θόλου 1 ίντσας, μίντ χάρτινου κώνου 5,7 ιντσών,
γούφερ χάρτινου κώνου 8 ιντσών
Καμπίνα: Από Material X και HDF
Απόκριση Συχνοτήτων: 31Hz-21ΚHz, ±3dB
Ευαισθησία: 87dB/m/W
Αντίσταση: 4Ω, ελάχιστη 2,53Ω στα 139Hz
Διαστάσεις: 305x998x385 χλστ.
Βάρος: 43 κιλά

ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΟΣ: Orpheus Audio
ΕΠΑΦΗ: 210 5221524
TIMH: 18.940 ευρώ


Υπέρ:
Ουδέτερη τονική ισορροπία
Δέσιμο των μονάδων
Ποιότητα κατασκευής και φινίρισμα

Κατά:
Εάν το ακούσεις και δεν μπορείς να το αποκτήσεις, θα αρρωστήσεις

Σχόλιο
Το θρυλικό Wilson Watt/Puppy ήταν ΤΟ ηχείο της δεκαετίας του ‘90. Είκοσι χρόνια μετά το Sabrina συνεχίζει στο ίδιο πνεύμα με κορυφαίο ήχο και εύκολη οδήγηση και ύπαρξη ακόμα και σε μικρούς χώρους.

 

 

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία: « Focal Aria 948 Ηχείο δαπέδου [Review] Audiovector QR3 Review »

ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ

  • ΚΑΙΝΟΥΡΙΟ ΤΕΥΧΟΣ

    ΚΑΙΝΟΥΡΙΟ ΤΕΥΧΟΣ

    To νέο τεύχος κυκλοφορεί την Τρίτη (23/ΦΕΒ), με ένα συμβολικό χρήσιμο δώρο. Read More
  • 1

ΔΕΙΤΕ ΜΑΣ

MEMBERS OF...